Monday, March 11, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Mariana LUNGU

Cântăreața Mariana LUNGU a desfășurat activitatea artistică înregistrând discuri la Electrecord în vremurile în care existau filtre care reușeau să ridice ștacheta calității la cote foarte înalte, încât repertoriul includea piese culese de la sursă.
Am avut un pui pe lume
Balada haiducului Bujor 1978
Bine-i să fii ciobănaș 
Cântă bucium pe Ceahlău
Cântec de leagăn
Chiuți măi vătăjei
Cântăreața Mariana LUNGU  are costume populare autentice, iar atitudinea ei dă clasă prin gesturi și prin ținută, ceea ce face diferența comparativ cu ceea ce se întâmplă acum când pe platourile Tv apar mulțimi de cântăreți, care se pierd unii peste alții și se înghesuie să apară și ei câteva secunde pe sticlă. Mie îmi plac versurile pe care le cântă Mariana LUNGU, tot timpul acompaniată de orchestre cu specificul muzicii moldovenești ce includ și trompete. O analiză atentă a vocii Marianei LUNGU evidențiază sensibilitate, claritate și forță, ea fiind o reprezentantă importantă a folclorului Moldovei de mijloc. Înregistrările mai vechi evidențiază valoarea artistei care are capacitatea de a susține un recital format din piese reprezentative, cu versuri având rime de calitate, specifice creației populare autentice. Cântecul referitor la tragedia de la Nămoloasa de care știam din copilărie, are o versiune cântată de Mariana LUNGU și pentru mine a fost o revelație că oricât am căutat să dau de acest cântec, nu l-am găsit într-o interpretare profesionistă. Mariana LUNGU mi-a oferit această ocazie și am reascultat cântecul de mai multe ori.



(11 martie 2024)

No comments:

Post a Comment