Sunday, March 17, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Ionel TUDORACHE

Revin la o chestie pe care am mai spus-o: când eram copil, un nene de vreo patruzeci de ani, cu cercel în ureche, mi-a zis că nu trebuie să stau să le ascult lăutarilor repertoriul în drum, ci trebuie să mă uit doar cum pun arcușul pe vioară. Așa că în meseria mea am aplicat această cerință, dar și în ceea ce privește evaluarea cântăreților. Mi-am dat seama de la primele sunete scoase de un cântăreț, dacă e bun, dacă e foarte bun, dacă este excepțional sau dacă nu trebuie să pierd timpul ascultându-l pe respectivul. Așa s-a întâmplat și cu lăutarul Ionel TUDORACHE. Eram la Tv la o emisiune moderată de poetul Mircea DINESCU și tocmai Ionel TUDORACHE cânta La Chilia-n port. Atunci mi-am zis că am în față pe unul dintre cei mai amri lăutari, căci lăutarul trebuie:
- să aibă atitudine,
- să aibă repertoriu,
- să existe referințe pentru a vedea performanțele lui,
- să cânte la un instrument,
- să știe să zâmbească,
- să știe să poarte un dialog,
- să aibă rezistență la a cânta de la 15 cântece în sus fără să se simtă nimic în glasul lui.
În legătură cu marele lăutar Ionel TUDORACHE trebuie să spun aici un detaliu: Ionel TUDORACHE este născut în data de 26 iulie 1953, adică este mai mic decât mine fix cu 6 ani, noi fiind născuți în aceeași zi și în aceeași lună. Doar anii diferă. Sunt foarte mândru de acest lucru. Ionel TUDORACHE nu cântă cântece făcute la comandă, așa cum se întâmplă destul de des în așa-zisul folclor nou. Ionel TUDORACHE a cântat alături de PEPE, LOREDANA, Cornel de la Buzău, Ilie UDILĂ.

(18 martie 2024)



No comments:

Post a Comment