Thursday, March 28, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Florica RUJA

Florica RUJA este o reprezentantă a cântecului bihorean. Are o voce puternică și rostește clar cuvintele.
Așa-i viața omului 
Crișule ce curgi la vale  
Drag mi-i mie a cânta

 Dragu-mi lume prin tine
Eu mă duc maică la danț

 Face -m-aș o frunză-n vânt
Frunzuță verde dă fragă

Tot am zis ca n-oi hori

Florica RUJA are în cântecele sale rime precum: vale - cale, cale - doare, lume - mine, însuratu - lăsatu, întoarce - pace, aude - ascunde, omului - pomului, veștejește - îmbătrânește, lume - bine, dragostea - grea, una - cânta,  hori - tropoti, moi - voi, țoale - picioare, podele - mele, Nuță - desculță, mine - rușine, mărgele - ruminele, joacă - roată, bădiță - guriță, mine - orișicine, danț - lanț, sat - pat, spete - părete, mine - tine, lasă - acasă, creț - măreț, tine - vine, sprâncene - pene, nume - lume, duce-m-aș, nănaș, cunune - bune, rime interesante, dar eu întotdeauna vreau ceva și mai bun.
În cântecul Dradu mi lume prin tine, Florica RUJA are strofe cu rime împerecheate abxb, ceea ce știam eu că nu prea sunt specifice folclorului cules la firul ierbii. Spre exemplificare:
Dagru mi lume prin tine
Să petrec și să horesc
Oamenii să mă asculte,
Ca să-i veselesc.

Și mi-s dragi danțurile,
Cum se joacă pe la noi,
Să se prindă de mijloc,
Cu doi câte doi.
Aș fi preferat să ascult și cântece pentru care există deja referință, pentru a face comparații.


(28 martie 2024)

No comments:

Post a Comment