Saturday, March 23, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Stana IZBAȘA

Stana IZBAȘA este o cântăreață celebră, dar ea nu este celebră că ar apare la televizor. Celebritatea lui Stana IZBAȘA este asemeni doinelor din folclor, doine care când sunt cântate și plac, circulă din loc în loc de la o șezătoare la alta. Stana IZBAȘA are repertoriu. Stana IZBAȘA are voce. Stana IZBAȘA are rostire clară. Stana IZBAȘA are ambitus. Stana IZBAȘA transmite emoție. Stana IZBAȘA știe să facă lumea să se simtă bine. Stana IZBAȘA este un magnet pentru nunți. Ea este o prezență și știe să creeze atmosferă. Stana IZBAȘA este o profesionistă a cântecului de petrecere.
Versurile pe care le cântă sunt cu rime de tipu aa, bb, cc, ..., dar și de tipul abab, ca de exemplu:
Dor și chin soarta îmi scrie 
În inima mea
Atât îmi rămâne mie
Să-mi plâng durerea.
De regulă, Stana IZBAȘA  este acompaniată de o trupă formată din saxofon, clape - sintetizator, acordeon, clarinet, uneori apare și vioară electrică, dar vocea este este perfect adaptată acestei structuri de acompaniament. Îmi amintesc cum o șanteuză prostuță vorbea de o mare cântăreață de folclor că apărea și cânta prin restaurante, de parcă prin 1935 se cânta pe platori Tv,, ceea ce mă duce cu gândul că Stana IZBAȘA are clipuri de la nunți. Aceasta este performanța! Nu playback-ul este soluția, ci cântatul live, ore în șir, în forță, profesionist, exact așa cum face marea cântăreață Stana IZBAȘA, cunoscună în lumea muzicii tocmai pentru înalta ei performanță de artistă de nunți. Îmi place la Stana IZBAȘA că știe să-și folosească mâinile, că are atitudine când cântă. Ea știe să pășească, să privească, să zâmbească, pentru că la orice eveniment, tonul face muzica.



(23 martie 2024)

No comments:

Post a Comment