Wednesday, March 13, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Ionuț DOLĂNESCU

În 20 mai  2018 am scris un articol despre Ionuț DOLĂNESCU. Am urmărit evoluția cântărețului și îmi mențin ideea că acesta are o voce de tenor de mare clasă. Repertoriul său ar trebui să fie alcătuit din cântece culese de la săteni sau preluate de la Institutul de Etnografie și Folclor, dacă nu s-o fi desființat.
Biată tinerețea mea
 Deasupra de Perșinari 
Frate dragă, măi frăție
Trebuie să scriu aici că mie nu-mi plac acele texte scrise de unii și de alții. În mintea mea, câtă mi-a mai rămas la cei 76 de ani ai mei, iubesc cântecele populare scrise de țăranii de la coarnele plugului sau de femeile cu furca și cu fusul care torc caierul de lână. Numai acele versuri și numai acele cântece sunt muzică populară. dacă apare autor, compozitor
Rimele sunt obișnuite, iar exemplifică milă - mocirlă, plâns - râs, bun - drum, făcut - mormânt, sus - adus, toată - vreodată, mine - amintire, întoarce - face, făceam - ani, făceam - iubeam, eram -aveam, vale - mare, arată rapiditatea cu care se construiesc textele, la normă. Voi aprecia și mai mult dacă Ionuț DOLĂNESCU își va schimba opțiunile spre o orientare la rădăcinile adevăratului folclor. La un moment dat, artistiul spune în clar că chiar el este autorul unui cântec. E lăudabil, dar nu intră în atenția mea un astfel de repertoriu, pentru mine folclorul autentic înseamnă altceva.

(13 martie 2024)

No comments:

Post a Comment