Wednesday, January 10, 2024

Strategia digitalizării

Există un document de 159 de pagini privind strategia de realizare a agendei digitale în țara noastră realizat de Ministerul pentru Societatea Informațională, un material care lămurește cum stau lucrurile cu agenda digitală, obiectiv al uniunii Europene, care la noi s-a înțeles prin conceptul de digitalizare, ca formă mai populară, pe înțelesul lumii, deși chestiunile sunt cam în aceeași arie. Acum există Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, al cărui portal conține tot felul de chestii, dar la nivelul al doilea al arborescenței nu apare deloc cuvântul digitalizare, în timp ce cuvântul cercetare apare de multe ori, existând și un buton pentru sistemul de cercetare și liste cu institutele de cercetare din subordine și facilități de cercetare și programe cu granturi de cercetare și un organism intermediar tot de cercetare.
Eu am lucrat în Facultatea CSIE și erau acolo trei secții, secția de Informatică Economică, secția de Cibernetică Economică și secția de Statistică Economică. Fiecare secție era complet definită cu departamente, cu profesori, cu obiective și cu studenți. Nu se numea CSIE pentru a avea descrierea doar a unei secții, deși cred eu că eram îndreptățit să zic că Informatica Economică era esențială, căci toți absolvenții care doreau salarii bune, mergeau spre domeniul de informatică economică. De aceea nu am o explicație cum un minister să aibă în titulatură cercetare, inovare și digitalizare, iar pe portal peste 80% din conținut să se refere la cercetare. Nu zic nimic despre legătura dintre cercetare și inovare, dintre cercetare și digitalizare, căci legături între cercetare și alte domenii ar duce la ideea unei denumiri pentru minister cu zeci și zeci de cuvinte, ceea ce nu este cazul.
Eu mă gândesc că la acest minister al cercetării, inovării și digitalizării, ar fi trebuit să găsesc Strategia digitalizării, care să mă lămurească asupra:
- obiectivului digitalizării,
- etapelor procesului de digitalizare,
- resursele disponibile pentru digitalizare,
- termene și responsabilități.
Cum nu am găsit o astfel de strategie, îmi permit să scriu câteva cuvinte despre o astfel de strategie, așa cum o văd eu.
Obiectivul digitalizarii este minimizarea timpilor de soluționare a problemelor cetățeanului prin scurtarea duratelor de deplasare, a duratelor de așteptare și a duratelor cu activitățile specifice. Digitalizarea oferă cetățeanului mult mai multe informații, astfel încât fundamentarea deciziilor lui să fie cât mai solidă, iar soluția obținută să maximizeze gradul de satisfacție al cetățeanului.
Etapele digitalizării vizează:
- elaborarea de software pentru aplicații de interes general,
- proiectarea de interfețe prietenoase,
- trecerea cetățeanului pe primul loc și a celorlalți pe locurile 4, 5 ș.a.m.d.,
- integrarea aplicațiilor pentru a se realiza prelucrări complexe,
- dezvoltarea infrastructurii,
- garantarea securității interacțiunilor.
Resursele disponibile ale procesului de digitalizare au fost comentate de mine undeva și am zis că sunt necesare câteva trilioane de euro, dacă se vrea o treabă serioasă, viabilă și adevărată. De unde se iau acești bani nu este treaba mea, dar ceea ce spun eu este legat de faptul că digitalizarea înseamnă investiții, înseamnă randamente, înseamnă eficiență, deci înseamnă dezvoltare sustenabilă.
Termenele și responsabilitățile nu este greu să fie date din pix, dart abordarea realistă este esențială. În opinia mea, digitalkizarea este un proces de lungă durată. În primii 5 ani se pun bazele, adică se caută rezolvarea celor mai importante probleme care dor acum și care mănâncă mult timp la nivelul fiecărui cetățean și de aceea trebuie găsite mijloace eficiente de a-i atrage pe cetățeni să fie parte din proces. Eu aș da facilități la plățile de taxe și impozite numai pentru cei care le fac online le-aș da reduceri de 15%, celorlalți nu le-aș da nicio facilitate. Cei care se înscriu la facultate online le-aș reduce taxa de înscriere cu 50% comparativ cu cei care fac înscrierea în forma clasică. Și la predarea lecțiilor, cei care realizează lecții multimedia pentru învățământ la nivel național le-aș plăti o sumă de 1.000 de euro pe lecție de e-Learning adevărat, multimedia 100% și tot așa. Prin digitalizare s-ar face diferența între cine vrea să progreseze și cine bate pasul pe loc, căci în ziua de azi sunt oameni fără adresă de e-mail, fără conturi la aplicații online și oamenii de sub 60 de ani se vaită că nu știu să lucreze pe computer, deși eu știam pe cineva de 90 de ani care era prezentă în online cu mare nivel de performanță.



(09 ianuarie 2024)

No comments:

Post a Comment