Friday, January 26, 2024

5.000 cântăreți de folclor: Lucreția CIOBANU

Lucreția CIOBANU este una dintre marile voci ale folclorului românesc, voce care nu a fost pusă în evidență cum trebuie căci noi avem grave carențe în a aprecia și ierarhiza adevăratele valori. Eu am văzut-o pe Lucreția CIOBANU în copilăria mea când prezenta spectacole la circ. Era o femeie înaltă cu o voce remarcabilă, căci cânta muzaică populară și cu orchestra de circ, orchestră care are cu totul altă structură decât o orchestră de folclor. Am ascultat și reascultat cântecele interpretate de Lucreția CIOBANU și mi-am dat seama că va fi foarte greu să fie interpretate de altcineva. Am văzut că Dida DRĂGAN se apropia de nuanțele date cântecelor de Lucreția CIOBANU. Voi enumera aici o serie de hituri ale Lucreției CIOBANU.
Am avut drăguț în sat
Există acum un festival de folclor care poartă numele Lucreției CIOBANU. Păcat că e prezentat de o persoană care trăncănește fără rost. În plus se pune mai mult accent pe alte chestii decât pe personalitatea marii cântărețe. Nici TVR nu dă în brânci prin a prezenta cântecele lui Lucreția CIOBANU.
Trebuie analizată dicția, timbrul și ambitusul artistei Lucreția CIOBANU, pentru a vedea că avem de-a face cu o mare și inconfundabilă voce. Cine vrea să analizeze textele cântecelor Lucreției CIOBANU va vedea că este vorba de texte cu adevărat culese de la firulm ierbii, nu așa cum se procedează acum când se fac texte în garaje, garsoniere, parcări și closete, pentru doi țechini. Fiecare cântec al Lucreției CIOBANU este o poveste în sine și are el însuși muzicalitatea lui.



(26 ianuarie 2024)



No comments:

Post a Comment