Ne place teribil de tare să ne comparăm cu cei mai buni. Nu este rău, dar este bine să avem și termeni realiști de comparație. Mulți vorbesc despre industria cinematografică de la Hollywood. Este bine să vorbim despre:
- producția de filme,
- vedete,
- conturile grase ale regizorilor,
- producătorii de filme,
- lupta pentru supraviețuire.
- producția de filme,
- vedete,
- conturile grase ale regizorilor,
- producătorii de filme,
- lupta pentru supraviețuire.
Când vorbim despre Hollywood nu trebuie să uităm un lucru și anume că la Hollywood cei care produc filme, nu stau ca milogii cu mâna întinsă la stat să cerșească banii, ca după aceea să nu aibă nicio responsabilitate legată de recuperarea lor prin vânzarea de bilete. Acolo, filmele sunt investiții și cei care vin cu banii știu exact că fac investiție și că după ce rulează filmul în sălile de cinematograf, ei își recuperează investiția și că filmul este una dintre industriile unde recuperarea investiției se face într-un timp record.
Se vorbește cu oarecare ironie de către așa-zișii artiști despre cei care îndrăznesc la noi să facă film pe cont propriu, adică să investească banii în filme, iar ei, cei care chipurile fac adevărata artă, stau pe margine și așteaptă să facă filme pe care ei și neamurile lor le vizionează, căci oamenii de rând au alte preocupări decât să meargă într-o sală de cinema pentru a vedea ceea ce vede și la colțul străzii, adică acea realitate specifică filmelor italienești din anii '50.
Eu cred că este momentul ca și la noi să apară investitorii din cinematografie care să fie niște tipi cu:
- buzunarele pline,
- simțul afacerii din film,
- mirosul spre teme de succes la public,
- putere de decizie prin specialiști,
- capacitatea de a controla.
Acești investitori sunt cei care știind ce vrea piața, adică potențialii spectatori, să impună trendul și să determine scenariștii de a scrie texte de succes, pe teme de succes la public, fără a cădea în grotesc, în facil și mai ales în penibil. Ei sunt cei care au capacitatea financiară de a naște filme profitabile, cu subiecte de mare anvergură, care să devină magnet pentru public. Restul vine de la sine. Când vorbim de Hollywood, vorbim de partea plină a paharului. Numai că pe Dâmbovița afacerile trebuie să fie afaceri, investițiile trebuie să fie profitabile și cinematografie trebuie văzută ca artă în care industria și profitul își dau mâna, căci pomenile de la stat nici măcar supraviețuire nu înseamnă, ci un fel de baloane de oxigen date unora pentru a avea senzația că trăiesc într-o lume unde unii știu să evolueze în siguranță.
(14 ianuarie 2024)
(14 ianuarie 2024)
No comments:
Post a Comment