Friday, April 2, 2021

Român și atât

 De la un timp se vântură tot felul de caracterizări pentru noi. După ce ne-am dat singuri cu stângu-n  dreptul, acum mulți vornesc despre rasism, despre xenofobie, despre semitism și câte și mai câte. Mulți vorbesc despre faptul că suntem un popor tolerant. Nu prea știu eu cum este cu toleranța aceasta din moment ce pe la colțuri se rostesc tot felul de vorbe, unele dintre ele nepotrivite, când se face referire ba la unul, ba la altul.
Din câte am înțeles în Franța nu există nimic altceva decât cetățeni francezi, restul de formulări fiind inacceptabile. Nici eu până să vin în București nu am știut nimic despre nuanțele șoptite pe la colțuri când se făcea referire la oameni de alte etnii decât românii. M-am mirat și mă mir și acum. La mine nu contează nimic altceva decât caracteristicile omului. 
Dacă este punctual, este bine.
Dacă este cinstit, este bine.
Dacă este bine pregătit profesional, este bine.
Dacă este respectuos, este bine.
Dacă este săritor este bine.
Dacă este tolerant, este bine.
Dacă este vrednic, este bine.
Dacă este priceput, este bine.
Dacă este iubitor, este bine.
Dacă este ordonat, este bine.
Dacă este curat, este bine.
Dacă este modest, este bine.
Dacă este inteligent, este bine.
Cel care nu este om de caracter, nu are ce căuta să colaboreze cu mine și de aceea pentru mine nu contează de unde vine omul, ce părinți are, cât de bogat este, ce trecut are în spate, cum arată la exterior, cum este tuns, dacă are sau nu mustață, dacă este sau nu tatuat, dacă are sau nu piercinguri, din ce țară vine, ce religie are. Pentru mine contează că dacă am vorbit o vorbă și omul a spus că în ziua X la ora Y va venit cu soluția la problema despre care am vorbit. Persoana care zice una și face altceva nu este de luat în calcul și numai așa concep să lucrez. Dacă este de aici de pe meleagurile mioritice este român și punct, iar dacă este de altundeva este colegul meu de proiect și punct. El este bun sau nu este bun doar în raport cu ceea ce face, cum face și mai ales când face, în raport cu ceea ce am stabilit.
Experiențele mele mi-au arătat că dacă știm să ne adresăm frumos, să respectăm, oricare ar fi contextul, cei cărora ne adresăm vor vorbi și ei tot frumos și cu respect. Trebuie să vedem calități și nu ambalajul la un produs, iar dacă suntem chitiți să identificăm defecte, niciodată nu vom găsi vreo calitate, iar în acest fel ne facem viața un calvar, căci binele nostru nu se obține din defecte, ci din calități.





(03 aprilie 2021)

No comments:

Post a Comment