Wednesday, April 14, 2021

 Interviu cu Sandor NAGY

Culturismul românesc are sportivi deosebit de valoroși, care activează în domenii de vârf ale științei și tehnologiei. Unul dintre ei este Sandor NAGY, sportiv cu rezultate remarcabile din tre care amintesc:

- campion național în 2019 la Btașov, pentru categoria seniori 100 kg,

- vicecampion național 2020, la Sibiu, pentru categoria master, 

- câștigător al Trofeului Hercule la culturism master în 2018 la Oradea,

- vicecampion național 2018, la Sibiu, pentru categoria master, 

- locul al II-lea la Grand Prix Pro Nutrition Dej, 2020, categoria master,

- locul al II-lea la Grand Prix Pro Nutrition Dej, 2020, categoria seniori,

- locul al III-lea  la campionatul național de culturism master, Șimleul Silvaniei 2016,

- SEMTEX Suceava, culturism master, locul 2 în 2018,

- SEMTEX Suceava, culturism master, locul 2 în 2019.


I-am urmărit activitatea de pe contul rețelei de socializare Facebook unde suntem prieteni, dar și evoluția de la Dej de la Grand Prix Pro Nutrition din 2020. L-am contactat pe Sandor NAGY și a fost de acord să realizăm acest interviu.

Întrebările puse de mine au acronimul II de la Ion IVAN, iar răspunsurile date de Sandor NAGY au acronimul SN.
II:     Sandor, te rog să te prezinți.
SN: Numele meu este Sandor Richard Nagy, am terminat Stiinte Economice ,cu Masterat in economie, Universitatea Farmacie, de profesie farmacist , in momentul de fata fac Scoala Doctorala in farmacie … 

II: Ce sporturi ai mai practicat? Cum te-ai oprit la culturism?

SN: Polo, baschet,judo,carate,culturism

II:     Când ai intrat prima dată într-o sală de culturism?

SN: La vârsta de 16 ani

II:   Cum arăta o sală de culturism atunci dacă o compari cu ceea ce este acum?  

SN: Este greu de descris, dar totuși am amintiri frumoase, totul se baza pe forța brută.

II:     Aparatele cum erau și acum cum sunt? E o nostalgie pentru acele vremuri de început?

SN: Acum dotările sălilor sunt foarte performante, eu am norocul să mă pot antrena în cea mai dotată sală din țară

II:     Ai un idol? Cum l-ai ales? 

SN:     Nu!

II:  Crezi în zodii? Cât e șansă și cât e muncă în culturism?

SN: În zodii nu cred, dar cred ca șansa este un parametru foarte important, dar munca poate compensa

II:     Să vorbim despre caracteristicile tale fizice. 

SN:  1.80m 100kg, cu circumferințele..., nu am măsurat niciodată …

II:  Se spune că antrenamentele au rolul de a aduce corpul la foma dorită pentru un concurs. Cât este adevăr aici?

SN: Ajută foarte mult antrenamentele, dar cel mai important este ALIMENTATIA


II:     Cum caracterizezi zestrea ta genetică? Care este opinia ta? Crezi în compensare prin muncă?

SN: Din punct de vedere genetic, nu mă consider norocos, dar prin multă muncă și ambiție încerc să compensez

II:     Cât e zestre genetică , cât ajută suplimentele și cât este muncă în rezultatele obținute?


SN: Geneticul e un parametru foarte important, dar munca multă poate compensa, suplimentele sunt aproximativ 10%, 20% antrenamentele, odihna, dar 70% ramâne alimentația

II:     Ai un program de antrenamente? Cum ai ajuns la el?

SN: Schimbător, sunt perioade în care antrenez o singura grupa musculară, astfel:luni- piept cate 4 aparate minim 6, maxim 15 repetări, marți- spate câte 5 aparate minim 6 , maxim 15 repetări, miercuri-picioare 5-6 aparate , joi-umeri 4 aparate, vineri-brațe 3 aparate pentru bicepsi si 3 tricepsi sâmbătă o grupa deficitară, duminica zi de pauză … zile și categorii de mușchi, durate, exerciții…

II:     Cum l-ai alcătuit? Care a fost documentația utilizată? Cât este știință și cât este din practică?

SN: Din experiența anilor, mă documentez de pe site-uri de specialitate, aș spune ca procentul este de 50-50%

II:     Cum analizezi evoluția în cadrul ciclului de antrenamente? Te consulți cu cineva?

SN: Încerc sa nu fiu subiectiv, mă consult cu 2 oameni, persoane deosebite, oameni de excepție din lumea culturismului. REMUS HEREDEU si BOGDAN MATEȘAN

II:     Cum diferă antrenamentele obișnuite de cele speciale pentru un concurs? 

SN: Este o diferență majoră între antrenamentele din perioada de masă și cea din perioada de fibrare. În perioada de masă lucrez cu greutați mari și cu repetări mai puține, iar pe fibrare , greutăți mici, repetări multe.

II:  Cum arată ziua de dinainte de a urca pe scena de concurs?

SN: Epuizare totală, dar totuși febra asteptarii, adrenalina crescută practic astepti să vezi rezultatele muncii. Încerc să mă relaxez , nu fac practic nimic, odihnă, mâncare, așteptare

II:     Care a fost primul tău concurs? Ce înseamnă să fii pregătit de a intra într-o competiție?

SN: Primul meu concurs a fost in 2014 Pronutrition , la Dej

II:     Lumea vorbește de emoții. La tine cum a fost când și-ai auzit numele?

SN: Emoții..., simți că se opreste timpul pe loc, acolo simți cu adevarat greutatea secundelor

II:     Cum ai pregătit acea primă apariție?

SN: Cu foarte multe emoții, m-am dus cu gândul să nu ies pe ultimul loc, am reușit. Am iesit pe locul 5 din 6, dar era prima mea victorie, acolo am conștientizat că, cu multa muncă se poate orice.

II:     Cu timpul vine și experiența, siguranța în execuții. Ce rol joacă acestă experiență?

SN: Ce poate face timpul, nu o să poată face nimic.Timpul este cel care dă maturitate musculară(nu poate compensa nici un supliment acest fapt).

II:     Un concurs înseamnă un anumit rezultat. Te autoevaluezi după fiecare concurs? Un nou concurs înseamnă să o iei de la capăt, nu? Rezultatul de la concursul precedent te influențează?

SN: Da, categoric. După fiecare concurs fac o evaluare unde încerc să găsesc părțile unde mai pot avansa, dacă cumva am greșit undeva, încerc să învaț din el și să nu o mai repet. Toate rezultatele ma influențează, dacă voi castiga trebuie să lucrez mai mult, ca să pot să mă mențin acolo sus. Dacă nu am câștigat, trag ca să pot crește în forma

II:     Dacă ai obținut un rezultat special, menținerea la următoarea participare ce presupune?

SN: Mult mai multă muncă.

II:     Ce înseamnă succesul în culturism pentru tine? Cum gestionezi reușitele?

SN: O satisfactie personală, încerc să demonsrez că pot mai mult de atat. Iar pentru alții, încerc să- i motivez cu reușitele mele. ,,daca eu pot , pot si alții!


II
:     Ce aștepți de la cei din jur după un concurs? În mediul online urmărești ce se spune despre tine? Colecționezi fragmente de ziare, filme sau interviuri?

SN: Un concurs e foarte epuizant din toate punctele de vedere. Nu am așteptari de la cei din jur. Încerc să mă recuperez și să ramân concentrat. Nu colecționez fragmente din ziare.

II:     În muzica pop există fani ai fiecărui solist. Tu ai fani? iei în considerare părerile de pe rețelele de socializare?

SN: Nu știu ce aș putea raspunde despre fani, dar e schimbător. Cât despre parerile de pe rețelele de socializare accept părerea fiecăruia, fie pozitivă fie negativă. Las ca rezultatele sa vorbească în locul meu 

II:     Culturismul este un sport scump dacă ne gândim la alimentație, suplimente, sală, taxe de participare la competiții. Cum  faci față? Ce limitări ai?

SN: Încerc s-mi formez bugetul cât de bine pentru a nu întampina probleme.

II:     Antrenamentele presupun muncă. Cum le structurezi? Ești perfecționist? Cum te refaci?

SN: 6 zile pe săptămână mă antrenez, în fiecare zi câte o grupă musculară. O zi e pauză pentru a m reface. 

II:     Care sunt cele mai importante 5  caracteristici pe care trebuie să aibă un culturist ca să facă performanță?

SN: Onestitate, ambitție, putere de muncă, rezistență la efort, îndemânare.

II:     Care sunt 5 defecte pe care nu nu trebuie în niciun caz un culturist să le aibă pentru a fi la vârf în competiții?

SN: Lene, neseriozitate, să-și găsească scuze,...

II:     Culturiștii au diete, gestionează caloriile. La tine cum este?

SN:   Intre 6 si 9 mese, numărul de calorii se schimbă între 2000-6000 de calori pe zi. O dietă echilibrataă din punct de vedere al nutrienților (proteine, carbohidrați, fibre, grăsimi) 

II:     Ce suplimente folosești?

SN: Aminoacizi, proteine

II:     Ce-i sfătuiești pe cei ce vor să înceapă culturismul ca sportivi de performanță în legătură cu utilizarea suplimentelor?

SN: Să nu exagereze, să urmarească reacția corpului. 

II:    Ai concurat tot timpul la aceeași categorie?  Este vorba de teroarea cântarului de dinaintea competiției. Cum gestionezi greutatea pentru a concura la categoria care te definește?

SN: Nu am concurat mereu la aceeași categorie. 

II:     Categoria ta intră pe o poziție bine stabilită în competiții. Ai informații privind perioada când îți vei auzi numele. Ce înseamnă pentru tine așteptarea?

SN: Da, e o poziție bine stabilită. Da știi când îți vei auzi numele. Așteptarea înseamna emoții, răbdare. 

II:     Cum te documentezi pentru a îmbunătăți pregătirea? Folosești Internetul? Discuți cu alți sportivi?

SN: Folosesc internetul, dar mă consult și cu alți sportivi. 

II:     Care sunt culturiștii români cu care ai concurat? Ai prieteni printre aceștia?

SN: Majoritatera suntem prieteni. Suntem adversari doar pe scena.

II:     Adaptezi viitoarele apariții în funcție de competitori sau te pregătești independent de restul concurenților potențiali?

SN: Mă pregtesc independent de restul. Mă pregătesc pentru competiție, nu pentru adversari. Fac totul pentru  a scoate cea mai bună formă indiferent de adversari. 

II:     Cum îți compui exercițiul liber? Cum alegi muzica? cum stabilești suita de mișcări de legătură pentru a da cursivitate pozărilor și pentru a le integra să decurgă în mod natural ca un tot întreg?

SN: Muzica e aleasă din timp. In funcție de starea emotională în care sunt decurge exercitiul liber.

II:     Pe lângă execuții corecte, exercițiile trebuie legate. Trebuie mai mult decât performanță pentru a avea un exercițiu reușit? Este vorba de grație, talent, muzicalitate?

SN: Desigur.

II:     Acum există Internetul și sunt înregistrări. Cum faci autoanaliza evoluției tale în competiție? te ajută să progresezi?

SN: Analizandu ma vad unde mai am de lucrat sau unde pot imbunatatii forma. 

II:     Unii folosesc oglinda în a face corecții. Tu cum faci?

SN: Și eu folosesc oglinda.

II:     Anul 2020 a fost un an special. A fost pandemia. Cum ai reușit să te antrenezi?

SN: M-am adaptat condiiilor extreme

II:     Văd că anul 2021 are particularitățile lui. Ai perfecționat antrenamentele la noile condiții?

SN: Da

II:     Când mergi acum la sală, cum ești privit de ceilalți care lucrează la diferite aparate?

SN: Mă concentrez pe antrenament. Nu analizez ce fac ceilalți. 

II:     În munca de antrenor se zice că exemplul personal este esențial și suplinește mii și mii de cuvinte cu care explici execuția corectă. Tu cum procedezi?

SN: Mă bazez pe același principiu. 

II:     Din punct de vedere competișional anul 2021 cum va fi? Cunoști calendarul competițional al FRCF. La ce competiții vrei să participi?

SN: Chiar acum am fost convocat la echipa naționala pentru campionatul european, din Spania care va avea loc la mijlocul lunii mai. In functie de rezultate voi ști cum merge mai departe.

II:   Culturismul înseamnă exigență, dar și riscuri. Mă refer la accidentări. Care sunt riscurile  și cum atenuezi sau elimini efectele lor?

SN: iscurile apar mereu. Fac inîcalzire și stretching la sfârșit. 

II:     Urmăresc contul tău de pe Facebook. Ai postări interesante. Cum reușești?


SN: Prin muncă.

II:    Ai timp liber? Ce filme vezi? Ce citești? Ce muzică asculți? 

SN: Foarte puțin timp liber.

II:     Ai un hobby?

SN: Sala

II:     Cum vezi perfecționarea ta pe poziția de antrenor? Mă refer la niveluri de certificare.

SN: Sunt preocupat de profesia mea de bază, farmacie, doctorat.

II:    Te vezi manager al unei săli de culturism? 

SN: Este posibil orice. Nu stim ce ne rezerva viitorul 

II:     Crezi că în timp vei defini o metodă de antrenament cu impact în mase mai alrgi de culturiști?

SN: Nu știu. Viitorul ne va da răspunsul 

II:     Cum te vezi peste 5 ani?

SN: Cu mai multe titluri și mai multă experiență.

II:     Dar peste 10 ani?

SN:       Coordonand pe alții cu experienta mea. 

I-am mulțumit foarte mult culturistului Sandor NAGY pentru răspunsurile date la întrebările mele. Sunt sigur că și în acest an 2021, care este un an dificil, ne va oferi pe scenele de concurs evoluții dintre cele mai bune. Să nu uităm că sportivul Sandor NAGY este un om cu preocupări care necesită efort foarte mare, știut fiind faptul că activitatea de cercetare științifică presupune documentare, creativitate, continuitate și pasiune, iar stagiul doctoral care se finalizează cu susținerea unei teze înseamnă muncă, muncă și iar muncă. Îi doresc mult succes în tot ceea ce face lui Sandor!



(21 februarie 2021)





No comments:

Post a Comment