Saturday, April 3, 2021

Veta BIRIȘ, glasul Ardealului

De ani buni Veta BIRIȘ ne încâtă cu vocea ei inconfundabilă, cristalină, auzul, iar cântecele sale sunt adevărate bijuterii artistice. De o muzicalitate excepțională, Veta BIRIȘ este un exponent de seamă al folclorului din Ardeal. Cântecele ei cu rezonante patriotice au căpătat valențe nebănuite și ridică spectatorii în picioare ori de câte ori le interpretează.
Mi-o amintesc din vremea în care cânta la serile Cenaclului Flacăra, unde s-a și lansat ca mulți alți valoroși interpreți de folclor de cea mai bună calitate. Veta BIRIȘ culege folclor, cântă folclor autentic. Ea nu face folclor, așa cum însăilează tot felul de amatori în goana după bani versuri proaste pe muzică și mai proastă. Veta BIRIȘ are respect față de tradiție. Costumul ei cu mult alb, cusut cu ață neagră în linii ferme și baticul ei o fac să pară o regină desprinsă din paginile poveștilor de demult.
În repertoriul lui Veta BIRIȘ se află cântece precum:
- Eu te-am iubit,
- Așa-i românul,
- Tu, Ardeal,
- Nu mă judece lumea,
- Sus, sus, sus, la munte sus,
- Plânge-n mine inima,
- Doamne, atâta mi-i de greu,
- Dacă-am plecat Ardealule, din tine,
- Basarabie, frumoasă,
- Bădița de pe Târnavă,
- Treceți batalioane române Carpații.
Vocea lui Veta BIRIȘ este amplă, profundă, iar rostirea cuvintelor este completă, iar cântecele patriotice și-au găsit interpreta ideală.
În vremurile discurilor pe vinil, Veta BIRIȘ a înregistrat numeroase cântele și Electrecordul are printre piesele de tezaur și cântecele acestei mari cântărețe.



(03 aprilie 2021) 

No comments:

Post a Comment