Saturday, April 3, 2021

Ioan BOCȘA profesorul universitar cântăreț de folclor autentic

Când l-am auzit prima dată de mare cântând pe Ioan BOCȘA m-au impresionat:
- timbrul său bărbătesc,
- vocea plină,
- versurile cântecelor,
- noutatea melodiilor,
- ținuta lui de ardelean,
- chipul de om muncit.
Se vede de departe când un cântăreț are repertoriu și a trudit pentru a și-l alcătui, iar talentul dublează valoarea zicerilor. La mine nu trebuie ca un cântăreț să-și spună repertoriul. Mă uit cum pune arcușul pe vioară sau dacă zice din voce, ascult primele cuvinte și mă lămuresc imediat. Niciodată nu a fost nevoie să reascult un cântăreț pentru a mă lămuri că este mare. Din primele silabe sau din primele note îmi dau seama că e mare sau nu e mare. La Ioan BOCȘA din prima mi-am zis că ascult un mare solist de m=uzică populară. Am ascultat cântecele:
- Ană, zorile se varsă,
- Lumea asta nu-i a me,
- Dor, dor și iar dor,
- Bată-l focu'dor,
- Nu ești mândră vrednică,
- Colinda cerbilor,
- Ia ieșiți, boieri afară,
- Mărie, dragă, Mărie.
Să ajungă profesor universitar Ioan BOCȘA a susținut un doctorat, a publicat articole, a scris cărți. Frumos din partea lui. Mie mi-au plăcut cântecele de pe CD-ul pe care l-am cumpărat și pe care l-am ascultat cu mare plăcere ori de câte ori am avut ocazia. El a apărut în niște emisiuni alături de cântăreți la modă, dar de fiecare dată s-a văzut clasa lui. Ar fi ineresant dacă TVR1 ar face înregistrări cu și mai multe cântece în interpretarea lui Ioan BOCȘA și în loc să le auzim trăncănind pe muierile care gestionează folclorul și care au plăcerea de a se auzi trăncănind fără rost texte predictibile, să dea un recitatl de 90 de minute cu Ioan BOCȘA, că are ce să ne spună să ne lase cu gura căscată de admirație.
De câte ori apare acest cântăreț impresionează prin ținută, distincție, iar mustața sa impune respect. Costumul său popular este de o sobrietate și eleganță inconfundabile, parcă este coborâtor din munți.




(04 aprilie 2021)

No comments:

Post a Comment