Wednesday, October 26, 2016

Pragul psihologic în secolul al XXI-lea

Specialiştii dar şi nespecialiştii folosesc o terminologie veche de acum o sută de ani, iar chestia cu pragul psihologic este de râsul curcilor. Se vorbește de EURO la un moment dat că a atins pragul pshihologic cînd 1 euro se schimbă la 4,5 lei. Peste vreo doi ani se va spune că EURO a depășit pragul psihologic cînd 1 euro se va schimba la 5 lei. Acum în epoca internetului pragul psihologic este o glumă proastă, că societatea în fluiditatea ei merge altfel. Oricine face un business-plan gândește în termenii unui scepticism moderat. Adică dacă acum 1 euro se schimbă cu 4,56 lei, în business-plan știindu-se ritmul inflației, se va merge la 1euro că se va schimba în anul 2017 cu 4,8 lei și toate calculele se fac cu acest nivel. Este o convenție dar care nu va afecta profitul dramatic în niciun caz.
Tot așa, unii vorbesc în comerțul cu amănuntul de trucul cu prețul definit prin prag psihologic cu acele aberante și învechite trucuri cum că omul ar fi îndemnat să cumpere nu știu ce porcărea cu 19,99 lei în loc de 20,00 că economia de un ban l-ar duce în rai. Numai aberația veche și prostească preluată aiurea de comercianți cu preturi de 29,99 în loc de 30,00 sau 99,99 în loc de 100,00 sau 999,99 lei în loc de 1000,00 bântuie un comerț primitiv, prăfuit și hoțesc, chiar acum când Internetul este plin de informații de-i face de râs pe toti comercianții lui pește. Cine are acum puterea să-i creadă pe comercianți că se gândesc o clipă la cumpărători și vor să-i ocrotescă făcându-le nu știu ce bine, este de două ori naiv și anume:
  • prima dată pentru faptul că toți comercianții sunt hrăpăreți;
  • a doua oară că un profit uriaș nu omoară pe cel ce-l face storcându-l pe client.
Deși toate marketurile și toate reclamele sunt pline de prețuri ce conțin prea multe cifre  de 9 fie după virgulă fie și înainte dar și după virgulă, crezând că îmbie pe cineva, lumea s-a obișnuit cu trucurile și rămâne rece la astfel de chestii de doi bani care nici pe bebei nu-i mai impresionează. Acum omul intră pe Internet și are motoare de căutare fie a produsului clar specificat la prețul cel mai mic, fie moneda în care este cel mai bine să facă o anumită tranzacție și omul informatizat în niciun caz nu mai este impresionat de scamatoriile zgomotoase și fără conținut a unor comercianți agățați și încremeniți în vremuri de demult apuse.


(26 octombrie 2016)

No comments:

Post a Comment