în 1439 și de atunci omenirea a trăit cel mai frumos vis al ei. Am avut ocazia să țin în mâini manuscrise vechi de câteva sute de ani și să-mi dau seama cât de greu se făcea transcrierea de pe un document pe altul și câtă voință trebuia să aibă cel care făcea transcrierea pentru a nu modifica niciun cuvânt, deci pentru a păstra exact textul inițial. Sunt sigur, că dacă eu aș fi fost pus să transcriu 500 de pagini, cu siguranță aș fi modificat ceva, uneori doar din dorința ca textul să sune mai bine, să fie mai clar. Alteori probabil aș fi făcut modificări să spun și părerea mea despre un lucru de acolo, din poveste. Invenția lui Johannes Gutenberg a schimbat lumea pentru că textele o dată culese exista posibilitatea de a le multiplica, reușind în acest fel să crească productivitatea muncii în domeniul procesului de multiplicare a cărților. S-a trecut de la multiplicarea prin copiere de mână la tipărirea cărților folosind culegerea de texte literă cu literă, după care tipărirea devenea un proces mecanic reproductibil la infinit. Sute de ani a rezistat culegerea de texte literă cu literă în tipografie. Am văzut la casa Scânteii cum se publicau ziarele, cum se culegeau textele cărților. Nu mai era un proces manual, chinuitor într-un mediu toxic. Mașinăria avea taste și aducea literele de metal, le asambla și în final apărea tiparul, cu care se făcea procesul de tipărire și dupa aceea urmau alte și alte operații grele, până se obținea cartea.
Au trecut anii și cu ei a apărut multiplicarea prin copiere după principiul care acum se numește folcloric xeroxare.
Lucrurile nu au stat pe loc, iar calculatoarele au revoluționat tipărirea de cărți. Acum există procesoare de texte, există imprimante laser, există imprimante laser rapide. Mai mult, cine dorește retipărirea unui manuscris, se va realiza o scannare rapidă fără desmembrarea documentului, după care se vor face nițte prelucrări ale formatului BMP ca să fie ameliorată calitatea materialului ce va fi imprimat. Imprimarea se va face prin procedee ultramoderne care dau și calitate dar și eficiență procesului, fără a-l mai face dependent strict de dimensiunea tirajului, atunci când tiparele sau matrițele trebuiau reciclate cumva. Am traversat toate etapele, căci am avut și o mașină de scris ERIKA, producție RD Gremană și numai eu știu ce însemna să dactilografiez formule, să corectez texte folosinf alb de zinc umed, iar așteptarea să se usuce devenea înfiorător de apăsătoare. Ceea ce a fost scris pe coperțile tezei mele de doctorat a fost realizat de către meșterul Banu folosind o matriță cu litere de plumb mi se pare, de dimensiuni diferite, potrivite perfect pentru a da rânduri drepte și pentru a produce efectul cerut imprimând cu auriu pe fond bleumarin. Ți acum admir măiestria acelui om deosebit. ASE are o tipografie și ar fi bine dacă acolo într-un colț s-ar afla vestigii ale muncii de peste ani, pentru a vedea lumea cum s-a trecut de la literele de plumb, la matrițele de aluminiu și apoi la sistemul de azi al imprimării laser rapide, chiar și color acolo unde este nevoie, deși este cam scump. Merită ca lumea să știe ce a însemnat tiparul lui Johannes Gutenberg, fără de care nu s-ar fi ajuns la bogăția omenirii de azi, dată de sutele de milioane de cărți tipărite secole de-a rândul.
(24 octombrie 2016)
No comments:
Post a Comment