Monday, October 24, 2016

O carte necesara

Aparuta in 2014 cartea ALGORITMI SI TEHNICI DE PROGRAMARE, elaborata de un colectiv format din profesorii Cristian USCATU, Catalina COCIANU, Bogdan GHILIC-MICU, Marian STOICA si Marinela MIRCEA, pe cele 214 pagini concentreaza cele mai importante aspecte legate de invatarea de catre studenti a celor mai importante aspecte legate de algoritmi si de tehnicile de programare moderne.
Cartea intra direct in problemele specifice recursivitatii, punctand clar ce inseamna recursivitate, cum se implementeaza aceasta, cum se construiesc proceduri recursive si ofera o importanta gama de exemple de probleme rezolvare prin recursivitate si aici ma refer la triunghiul lui Pascal, calculul lui n!, evaluarea functiei lui Ackermann, aflarea celui mai mare divizor comun si multe altele. Autorii au pus in carte si programele complete pentru a implementa solutiile date.
Un loc important este alocat fisierelor, stiuta fiind aplecarea autorilor spe aceasta zona. Sunt detaliate aspectele legate de organizarea datelor, tipurilor de fisiere, a modalitatilor de regasire a informatiilor dupa chei, dar si operatii cu fisiere precum actualizarea, sortarea, intercasarea si stergerea de articole. Un loc distinct este alocart memorarii si regasirii de elemente din masive de mari dimensiuni stocate sub forma de fisiere. Acum marele secret al produselor software de mare generalitate este descifrat intrucat dimensiunile in care se utilizeaza masive cu mii de linii si mii de coloane este prezentat in clar de autorii acestei carti. Numeroasele exemple vin sa arate practic cum sunt implementate elementele expuse. Programele sunt scrise in asa fel incat cu adaptari minime sunt preluate pentru a solutiona foarte multe tipuri de probleme care presupun operatii pe fisiere.
Capitolul al treilea este destinat grafurilor si autorii prezinta aceasta structura de date intr-un context fericit. Este mai intai data solutie de reprezentare folosind masive bidimensionale. Dupa aceea autorii merg mai departe si implementeaza graful ca structura dinamica agregata, forma foarte moderna ce permite definirea de proceduri cu caracter recursiv pentru foarte multe dintre operatiile pe graf. Structurile arborescente sunt tratate aici sub forma particulara de graf, ceea ce este un lucru foarte interesant si permite efectuarea de treceri de la simplu la complex dar si invers.
Urmatorul capitol este destinat prezentarii tehnicilorDivide et imperas, Greedy si Backtracking, pe care candva studentii le invatau la ingineria programarii in anul terminal de facultate, adica mult prea tarziu. Autorii au beneficiat de o vasta experienta in domeniu si se simte in intreaga abordare pornind de la probleme foarte cunoscute care nu necesita timp si efort pentru intelegere, dirij\nd intreaga atentie asupra solutiei care se da folosind una dintre metode. Sunt date exemple de probleme de sortare, de produs de transpozitii, metode pe obtinere a optimului local, problema rucsacului (pg. 173-1275), palta unei sume cu bacnota unitate, problema paznicului, dar si multe altele.
Pentru scrierea acestei carti autorii au facut apel la numeroase lucrari, unele  scrise chiar de ei  (1), la experienta lor acumulata, altele scrise de autori straini straini. In bibliografie au inclus lucrari clasice (2), (3) si (4). Nu au uitat monumentala lucrare a lui DE Knuth, volumele 1, 2 si 3 (5).
Prin claritatea ei, cartea scrisa de cei cinci autori se dovedeste a fi una de interes maxim pentru toti cei care vor sa devina adevarati programatori si care vor sa lucreze cu cele mai noi limbaje de programare in ideia de a dezvolta de software cu nivel de performanta cat mai ridicat.
cartea se refera prin:
Cristian USCATU, Catalina COCIANU, Bogdan GHILIC-MICU, Marian STOICA si Marinela MIRCEA - ALGORITMI SI TEHNICI DE PROGRAMARE, Editua ASE, Bucuresti, 2014, 214pg, ISBN: 978-606-505-774-6












(24 octombrie 2014)

No comments:

Post a Comment