Vedem cum comercianții încearcă să facă paradă de bunătate și de noblețe, tocmai ei care sunt caracterizați prin lăcomie, necinste și zgârcenie. Ca să avem o imaginație adevărată, urmărim momentele cheie din an, când comercianții fac gesturi de maximă abilitate pentru a-și multiplica profiturile fără a depune niciun efort.
Chestiunea cu Black Friday este clasică. Să zicem că un produs costă Ț lei la 20 iunie. El devine 2*Ț lei câteva săptămâni mai târziu și de Black Friday se anunță marele chilipir că ți se vinde produsul cu o reducere de 50%.
Am verificat eu cândva, cum un comerciant vindea un produs la bucată cu Ț lei, deci în mod normal 8 bucăți ar fi trebuit să coste 8*Ț lei. Numai că el avea un pachet de 7 produse plus 1 FREE cu 8*Ț+ceva ceea ce arăta că de fapt el îl înșela pe client.
Acum de când prețurile au explodat rău de tot, multe mărfuri se apropie de termenul de expirare și comercianții trebuie să scape de ele. Ei le re-etichetau cu noi termene de garanție, dar amenzile primite de la ANPC i-au speriat și acum purced la reducerea reală cu 50% ca să mai îndulcească dezastrul. În realitate, umflarea prețurilor a făcut ca reducerea forțată chiar cu 50% să nu le pericliteze profiturile. Eu nu spun că a face comerț trebuie să fie drumul spre faliment, dar un minim de decență și de respect al clientului ar re-echilibra jocul pe care comercianții îl fac cu clienții lor și viața tuturor ar fi mult mai rezonabilă. Nu ai cum să zici outlet și prețurile să fie ca prețurile la produsele din anul curent, căci ideea de outlet este aceea de a vinde produse demodate, din anii precedenți. Dar ca să vinzi produse care corespund modei anilor precedenți la prețul anului curent, este deja o exagerare, ca să nu spun hoție pe față. Există calcule economice clare care se fac și reducerile de preț sunt sustenabile, dar pentru aceasta comerciantul trebuie să fie onest cu el însuși, cu afacerea lui și mai ales față de clienții lui. Dacă el a cumpărat un produs cu X lei de la producător și prețul minim de la raft ar fi Y lei, iar el studiind cererea și oferta reușește să-l vândă cu 3*Y, își va face toate calculele cu tot felul de reduceri, de negocieri cu clientul și pentru a vinde, el jonglează cu prețul în intervalul de la 3*Y în jos, fără a coborî sub Y, căci dqacă ar coborî sub Y el ar ieși în pierdere. Nu mai continui, căci pe Dâmbovița astfel de calcule nu merg. La Istanbul, în Atena la piață, în bazarul din Dubai este posibilă târguiala. În Europa lumea nu se tocmește, este rigidă și șmecheră și de aceeaq multe dintre produsele perisabile ajung la tomberon.
(21 decembrie 2023)
(21 decembrie 2023)
No comments:
Post a Comment