Tuesday, December 19, 2023

Blestemele la poporul mioritic și credincios

În viața mea am văzut multe, că nu am îmbătrânit de pomană, dae ceea ce mi s-a părut special în mahalaua unde am copilărit, au fost blestemele. Multe dintre vecinele mele blestemau de mi se încrețea pielea de pe mine, deși multe nu prea am înțeles pe vremea aceea. Existau vorbe care erau zise în prezența persoanei care era blestemată, dar erau și blesteme care se spuneau când cel blestemat nu era de față. Mama mea zicea că persoana care blestemă face mare păcat și blestemele cad asupra celei care blestemă și ajung până la 99 de neamuri. Mult timp am zis că nu trebuie să scriu aici blesteme, dar acum o voi face, cugândul că sunt împăcat că nu blestem pe nimeni, dar e important ca lumea să știe de ceea ce au fost în stare femeile din mahalaua mea, care a fost distrusă în 1975 la un semn făcut pe când trecea cu mașina cel ce într-o zi de mare sărbătoare avea să sfârșească așa cum i-a fost scris celui ce a demolat Spitalul BRÂCOVENESC, făcând un mare păcat, ce nu i-a fost iertat în veacul veacurilor.
Lovi-l-ar maftina Maicii Domnului, să-l lovească!
Arză-l-ar focul să-l arză, cum a ars biserica de la Costești!
Trăzni-l-ar Dumnezeu, să-l trăznească!
Lovi-l-ar calul ceapeului, să-l lovească!
N-ar mai apuca ziua de mâine, să n-o apuce!
Dar-ar Dumnezeu și Măicuța Domnului, să damblagească, pentru cât rău a făcut!
Lua-i-ar Dumnezeu lumina ochilor din cap, să-i ia!
Cădea-iar mâinile, să-i cază!
Călc-ar trenul, să-l calce ne om de nimic!
Sunt o droaie de blesteme, dar în esență toate se referă la situații grele în care cel vizat trebuia să ajungă pentru faptele sale rele, căci nimeni nu se gândea la justiție pământeană, ci toată lumea care blestema se gândea la justiția divină, căci omul simplu, la necaz, crede că dreptatea vine de la Cel de Sus, uitând că Dumnezeu ne iubește pe toți, cu bune și cu rele și ne iartă când greșim. În opinia mea, blestemele nu reprezintă calea de a regla raporturile dintre oameni. Singurele care au darul de a ne scăpa de rele sunt educația și credința, căci numai prin ele vom face lucruri bune și atunci blestemele nu-și mai au rostul.



(19 decembrie 2023)

No comments:

Post a Comment