Tuesday, December 19, 2023

Mirajul comunismului și împachetarea ignoranților

Prin 1997 am avut ocazia să stau de vorbă cu câțiva tineri care defilau într-o capitală din UE având pe piept la reverul sacoului cocardă cu Marx-Engels-Lenin-Stalin. Mi-au vorbit în termeni extrem de duri cât de rea era societatea în care trăiau ei, societate în care:
- magazinele gemeau de tot felul de produse,
- străzile erau aglomerate de mașini,
- oamenii aveau posibilitatea de a demonstra liber,
- democrația se manifesta transparent, nu formal,
- existau mai multe partide,
- la alegeri existau candidat de la mai multe partide,
- artiști de toate felurile cântau pe stadioane,
- nu exista cenzură și nici deținuți politici.
Tinerii aveau o imagine idilică despre comunism, unde oamenii sunt cu toții egali, unde comuniștii luptă pentru a apăra drepturile clasei muncitoare. Eu le-am explicat că țara de unde veneam eu era țara care înainte de 1989 avea magazine cu galantarele goare, iarna făceam frigul, ni se întrerupea curentul electric, dar eram egali, mergeam la defilările de 1 Mai și de 23 August, avem un partid puternic și cei care erau comuniști se mândreau cu această calitate și ziceau ei că luptă să creeze omul nou. Marx, Engels și Lenin au creat teorii frumoase, dar de la teorie la practică drumul a fost lung și s-au întâmplat lucruri care au transformat pe Făt-Frumos într-un monstru, iar lumea care nu a trăit în comunism nu a înțeles nimic din moment ce nu și-a pus problema debarasării de comunism în 1989 a unor țări precum Ungaria, Bulgaria, Polonia, România, Cehoslovacia, căci de bine nu face nimeni revoluții. Nu mi-am răcit gura să le explic acelor tineri nimic, dar le-am spus că dacă din 1.000 de oameni comuniști cu vechi ștate, care plecau în țările capitaliste, se mai întorceau 950, înseamnă că în țările lor de origine ceva nu era în regulă și dacă din 1000 de cetățeni din țările capitaliste care veneau în țările comuniste, toți se întorceau acasă, acest lucru dovedește că în țările lor de origine era un pic mai bine, nu mult, dar picul acela făcea diferența.

(19 decembrie 2023)

No comments:

Post a Comment