Monday, December 11, 2023

Despre cel mai bun

Oamenilor le place să se vorbească despre ei în termeni elogioși. De aceea, de-a lungul anilor au loc ierarhizări, iar cei clasați pe primele locuri se bucură de onoruri și de privilegii. Când vorbim despre persoane și dorim să evidențiem calitățile acestora, de foarte multe ori conchidem că respectivul este cel mai bun sau cel mai performant sau cel mai renumit sau cel mai important și tot așa. 
Pentru a-l identifica pe cel mai bun, trebuie:
- să definim colectivitatea din care-l extragem pe cel mai bun,
- să stabilim criteriul prin care un element al colectivității devine cel mai bun,
- să găsim o modalitate de a face diferențierea, printr-o metodă cantitativă,
- să fie acceptat atât criteriul de ierarhizare, cât și metoda de măsurare,
- să definim o procedură prin care se face diferențierea,
- să asigurăm transparența și obiectivitatea derulării procesului de diferențiere.
Dacă dorim să stabilim care este cel mai rapid elev de clasa a XII-a din liceul X, am stabilit colectivitatea, am stabilit criteriul, stabilim locul unde se desfășoară diferențierea, definim proba de alergare, modul de cronometrare și cel mai rapid va fi elevul cu timpul cel mai mic de parcurgere a distanței stabilite. Se asigură transparența, se asigură obiectivitatea și se vor face și filmări pentru a se vedea exact cum au stat lucrurile, astfel încât să nu apară nicio discuție asupra rezultatului, iar rezultatul să fie acceptat de toată lumea. În momentul în care dorim să-l alegem pe cel mai bun element dintr-o colectivitate, noi suntem cei care definim procedura de urmat și ne asumăm condițiile de desfășurare și rezultatul, căci dacă responsabilizăm totul, trebuie să se producă și asumarea atât a succesului, dar mai ales a eșecului.
Aici mă laud că am avut șansa să colaborez cu cei mai buni și așa se explică faptul că toți cei cu care eu am colaborat s-au dovedit persoane de valoare excepțională, care de-a lungul anilor au confirmat că sunt cei mai buni, ceea ce înseamnă că criteriile și procedurile pe acre le-am definit pentru a-i ierarhiza au funcționat și viața a verificat acest lucru.



(11 decembrie 2023)

No comments:

Post a Comment