Tuesday, December 26, 2023

De la era repetitivității, la era creativității

Omenirea a trăit mii și miio de ani în era repetitivității. Cine dorea să facă 100 de scaune, repta de 100 de ori gama de operații necesară realizării fiecăruia din cele 100 de scaune. Cine dorea să facă 100 de cozonaci, făcea calculele pentru a prepara coca necesară celor 100 de cozonaci și uneori reușea să facă 105 cozonaci sau 102 cozonaci sau 99 de cozonaci. Ideea era că operațiile se făceau o singură dată pentru 100 de cozonaci și numai la final se făcea îmărțirea aluatului în cele 100 de forme sau câte ieșeau din coca preparată. Munca în uzinele unde producția era de serie mare, repetitivitatea era un lucru obișnuit, fiecare muncitor executa o operație de multe ori și productivitatea lui era dată de numărul de produse realizate în unitatea de timp, vorbindu-se de productivitatea zilnică, productivitatea lunară sau productivitatea orară.
În clipa în care s-a produs robotizarea producției, rolul omului s-a schimbat și a fost prefigurată transformarea muncii repetitive a omului în muncă de supraveghere a procesului de producție sau muncă de efectuare a corecțiilor și fasonării produselor, în ideea de a le personaliza funcție de opțiunile exprese ale clienților. Dezvoltarea aplicațiilor care încorporează elemente de inteligență artificială, schimbă din temelii rostul omului. Din ființa care era obișnuită să execute operații repetitive și să-i fie măsurată activitatea prin indicatori de productivitate, omul devine cel care trebuie să creeze, căci muncile repetitive sunt preluate de roboți. dacă roboții mai vechi erau proiectați să facă anumite operații, acum roboții înzestrați cu elemente de Inteligență Artificială sunt programați de către fiecare dintre noi, cu mare ușurință,  să facă anumite operații, iar timpul nostru va fi folosit de către noi înșine pentru a dezvolta activități cu caracter creativ. În sfârșit, omul va ajunge să facă exact ceea ce trebuie să facă, adică să creeze lucruri noi, căci mintea lui pentru așa ceva a fost dată de Dumnezeu. În sfârșit, omul s-a eliberat din momentul apariției Inteligenței Artificiale, de muncile de rutină și va fi propriul stăpân în a crea lucruri noi, în a dezvolta idei originale, care să-i facă viața mai lungă, mai frumoasă, mai lipsită de griji și mai ușoară.
În noul context, școala își va schimba menirea, în sensul că va dezvolta la elev capacitatea de a intui, de a crea, de a evalua, astfel încât performanța elevilor se va vedea nu neapărat în încadrarea în timp pentru a rezolva probleme vechi, ci în capacitatea de a defini noi probleme, de a le soluționa și de a ierarhiza valoarea acestora. oamenii se vor defini acum prin cu totul alte criterii de performanță, căci elementele creative vor avea o circulație extraordinar de rapidă și salturile calitative vor fi extrem de repede asimilate.  Ceea ce era doar un vis în anii trecuți, adum devine realitate, căci lucru cu volume foarte mari de date aduce schimbări radicale în gândirea oamenilor, iar școala care nu se va adapta noilor rosturi și va bate pasul pe loc, ca orice sistem, va dispare datorită propriei lui caducități.



(27 decembrie 2023)

No comments:

Post a Comment