Se zice la noi că avem atâtea obiceie câte bordeie, ceea ce este adevărat mai ales pentru portalurile făcute independent, de către dezvoltatori care nu cunosc reguli elementare, astfel încât să definească aplicații informatice prietenoase, gândindu-se la cetățean pe care trebuie să-l respecte și nu să-l umilească, așa cum o făceau funcționarii mărunți din birouri și de la ghișee în vremurile când nu se vorbea despre digitalizare. Voi lua acum un portal în care eu, cetățeanul vreau să-mi definesc o relație cu un furnizor de servicii, portalul este așa cum eu mi l-aș dori.
În primul rând, numele portalului trebuie să fie o derivată a numelui pe care îl are furnizorul de servicii, precum ENEL.ro, ENGIE.ro, VODAFONE.ro, DIGI.ro, GHISEUL.ro, numele trebuie să fie ușor de reținut, să corespundă celui de pe factură, astfel ca eu, cetățeanul, să nu pierd timpul cu tastarea până voi reuși să identific adresa corectă a portalului.
În primul rând, numele portalului trebuie să fie o derivată a numelui pe care îl are furnizorul de servicii, precum ENEL.ro, ENGIE.ro, VODAFONE.ro, DIGI.ro, GHISEUL.ro, numele trebuie să fie ușor de reținut, să corespundă celui de pe factură, astfel ca eu, cetățeanul, să nu pierd timpul cu tastarea până voi reuși să identific adresa corectă a portalului.
În al doilea rând, noi trebuie să ne facem un cont pe acea aplicație, așa cum se fac conturi pe toate aplicațiile. Modelul utilizat trebuie să fie unul decent, mai ales că acum se fac conturi pentru băncile virtuale și securitatea tranzacțiilor se asigură integral fără a ne pune problema drobului de sare, așa cum fac cei care au o gândire primitivă și suspectează pe toată lumea asupra marilor catastrofe care li se vor întâmpla în tot feluri de ipoteze stupide la care ei se gândesc. Ideea de bază este că trebuie dată adresa de e-mail, trebuie date alte coordonate ale noastre și trebuie să definim o parolă pe care o confirmăm. Unii mai excentrici generează ei parola, o trimit ca SMS sau pe adresa de poștă electronică, dar tot acolo se ajunge.
În al treilea rând, noi facem un contract de prestare servicii și în final, după semnarea de ambele părți, se intră în fluxurile normale. Organizația prestează servicii, iar noi trebuie să le plătim.
În al patrulea rând, prestatorul de servicii ne trimite pe poșta electronică factura și ne dă posibilitatea de a face plata direct. Dacă optăm pentru o astfel de abordare, ni se indică datele noastre de identificare (număr client, număr factură, valoarea de plată, adresa de e-mail), iar noi trebuie să introducem datele cardului și să validăm plata. Vom primi un mesaj de confirmare pe poșta electronică.
Portalul mai are și alte opțiuni specifice serviciilor pe care prestatorul le furnizează și acolo, dacă problemele sunt corect studiate, noi ca cetățeni avem acces la acele resurse în mod direct.
Vom vedea că multe dintre portaluri nu lucrează în acest fel și traseele de urmat sunt întortocheate, ceea ce face ca noi, cetățenii să orbecăim prin tot felul de modalități indirecte și să pierdetm timp prețios, doar pentru faptul că proiectanții portalului au fost niște amatori, au fost lipsiți de profesionalism și nu au gândit fluxuri eficiente, orientate spre cetățean.
(16 decembrie 2023)
(16 decembrie 2023)
No comments:
Post a Comment