Dintotdeauna în Facultatea de Cibernetică Economică s-a făcut cercetare științifică autentică, fără a se mima nimic. Dacă fac o analiză a cercetării științifice, împart cei 50 de ani de existență ai facultății de Cibernetică Economică în două etape și anume:
- perioada de până la Revoluția din Decembrie 1989, adică perioada cuprinsă între 1965 și 1989, în care cercetarea științifică s-a desfășurat în Centrul de Calcul al ASE, care era de fapt Centrul de Calcul al Catedrei de Cibernetică Economică, unde lucrau peste 100 de cercetători, analiști, programatori și unde participam la activități de cercetare și noi cadrele didactice din Catedra de Cibernetică Economică; mă laud, că am avut birou între 1970-1989 la sala 2320 de azi; acolo se desfășura activitate de cercetare pe bază de contracte între ASE și mari combinate și întreprinderi industriale, căci România în acele vremuri avea platforme industriale, realiza produse de mare complexitate care necesitau optimizări sau alte tipuri de soluții care numai prin cercetare primeau soluții și numai utilizând calculatorul electronic;
- perioada 1990 și până în prezent, când activitatea de cercetare științifică s-a desfășurat pe bază de proiecte cu care se participa în competiții la nivel național pentru a obține finanțare; a fost o perioadă în care valoarea proiectelor de cercetare științifică realizate de Catedra de Informatică Economică, din care cu mândrie mă laud că am făcut parte, avea peste 80% din valoarea proiectelor de cercetare finanțate din fonduri naționale și internaționale care erau în ASE la un moment dat.
Am considerat tot timpul că la curs sau la seminarii, profesorul trebuie să vorbească și din cărți, dar trebuie ca totul să fie dublat și de spuse care provin din activitatea proprie legată de tema abordată. Vorbitul numai din cărți nu este deloc benefic. Înainte de Revoluție, foarte mulți dintre cercetătorii din centrul de Calcul erau titulari de curs, iar mai tinerii lor colegi veneau și conduceau seminarii. Problematica expusă și studiile de caz proveneau din producție. Cine vorbește de scurtarea duratei de acomodare a absolvenților cu locurile de muncă atunci când au terminat facultatea, terbuie să ia în calcul necesitatea ca profesorii să lucreze și în laboratoare unde să aibă contact contact nemijlocit cu producția. Numai așa, cursurile și seminariile vor îmbina teoria cea mai nouă cu experiența și cu cerințele practice.
Reaminesc contractele de cercetare cu ICEPROBAV, DANUBIANA, Combinatul de Oțeluri Speciale TÂRGOVIȘTE, CIPA Rm. VÎLCEA, Combinatul Siderurgic de la GALAȚI, Institutul de Îmbunătățiri Funciare și multe, multe altele. Ce vremuri! Ce viață!
Triada cercetare-învățământ-producție nu este o poveste. Acum fie nu se văd copacii din cauza pădurii, fie când au fost aruncate lăturile din copăiță a fost aruncat și pruncul. Numai așa se explică slaba finanțare acordată cercetării științifice în învățământul superior.
Reaminesc contractele de cercetare cu ICEPROBAV, DANUBIANA, Combinatul de Oțeluri Speciale TÂRGOVIȘTE, CIPA Rm. VÎLCEA, Combinatul Siderurgic de la GALAȚI, Institutul de Îmbunătățiri Funciare și multe, multe altele. Ce vremuri! Ce viață!
Triada cercetare-învățământ-producție nu este o poveste. Acum fie nu se văd copacii din cauza pădurii, fie când au fost aruncate lăturile din copăiță a fost aruncat și pruncul. Numai așa se explică slaba finanțare acordată cercetării științifice în învățământul superior.
(15 martie 2017)
No comments:
Post a Comment