Știu din USA cum funcționează sistemul educațional și ce înseamnă after school acolo. Cum noi, mioritici cum suntem adaptăm totul și toate, bineînțeles că am transformat forma de afetr school în una absolut caricaturală. În America există școli cu un program care se termină să zicem la ora 12 pentru prichindei. Vine un autobuz, îi ia pe copii și-i duce într-o locație unde prichindeii mănâncă fie mâncare de acasă, fie mâncare pregătită acolo. După aceea aceștia merg la nani. După ce se scoală, niște persoane ale locației, educatori să zicen, îi preia pe micuți să facă lecții, să se joace, să aibă activități educative. Despre toate acestea se vorbește cu părinții chiar de la înscrierea copiilor. Aceste organizații care plătesc taxe și impozite, nu sunt foarte numeroase, dar sunt structuri de sine-stătătoare și cele mai bune dintre ele presupun o preselecție și statul într-un fir de așteptare de ceva timp, să zicem și de peste un an sau chiar doi ani.
Părinții văd cu mare claritate progresele odraslelor lor după câteva luni, evaluările fiind făcute din toate punctele de vedere:
- vocabular;
- deprinderi;
- poezii;
- cântece;
- comportament;
- disciplină;
- operații aritmetice;
- desen;
- scris;
- jocuri;
- relaționare cu alți copii;
- comunicare.
La noi, after school înseamnă tot ceva organizațional, să zicem un S.R.L. unde există niște camere destul de corect utilate unde elevii care merg acolo au posibilitatea să doarmă, să mănânce, să facă lecții și să se joace. Costurile nu sunt exorbitante, încât o familie cu venituri în jurul medie găsesc resurse să ducă un copil la after school. De regulă, locațiile sunt foarte apropiate de școli pentru a nu fi nevoie de autobuze pentru a-i transporta în siguranță pe copii. Față de America, la noi, treaba cu personalul care activează în forma de after school este problema, căci chiar este o mare problemă. Învățătorii, după ce termină orele de clasă, merg să lucreze și la forma de after school. Nimic nu este rău în această abordare, dacă ținem seama de salariile mizerabile din sistemul educațional de la noi. Ar fi de dorit ca învățătorul de la casă să nu fie și educator de after school al propriilor elevi. De cele mai multe ori se întâmplă acest lucru. Am înțeles că pentru a nu intra în conflict de interese, învățătorii interschimbă elevii între ei pentru after school și în acest fel se realizează printr-un fel de troc o încărcare corespunzătoare care să facă eficientă activitatea în acest tip de SRL, care în fond și la urma urmei, tot afacere se cheamă și tot profit se urmărește, ceea ce nu are nimic condamnabil. Lucrurile care sunt mai puțin deontologice apar atunci când copii dintr-o clasă merg la o formă de after school care nu are nimic comun cu reciprocitatea, ceea ce strică echilibrul de troc dintre învățătoarea confruntată cu această problemă și partenerele ei de afaceri, cu contracte nescrise, dar efective. Nu prea cred că pe cineva de la inspectoratele școlare l-a interesat să știe dacă chiar învățătorii au SRL-uri cu activitate de after school. Despre calitatea dintr-o unitate de after school numai părinții au a se pronunța, pentru că autoritățile ridică din umeri, nu impun restricții specifice de calitate, nu fac controale și așteaptă numai să treacă timpul. Denaturările de tip dâmbovițean au transformat activitatea de after school în ceva foarte departe de ceea ce ar trebui să fie, pentru că am mari îndoieli că acolo există profesori de sport, profesori de limbi străine care să vină cu metode revoluționare, total diferite de ceea ce se face la școală. Am mari îndoieli că puștimea merge la bazinul de înot, că joacă tenis sau că vine acasă cu tot felul de realizări din materiale simple și ieftine, care să evidențieze progresele pe intervale de timp. Din discuțiile cu unii părințide bobocei, am aflat despre agresivitatea învățătorilor deveniți educatori la after school și despre puținătatea progreselor făcute de copiii lor, pe fondul unei oboseli acumulate din neodihna și monotonia de la after school.
Mai este mult până departe. Trebuie însă ca MEC să intervină și Parlamentul să dea o lege pentru after school care să clarifice totul despre această formă de activitate, așa cum este treaba cu unitățile de alimentație publică sau cele din sănătate.
(15 martie 2017)
No comments:
Post a Comment