Thursday, March 9, 2017

CSIE'50 - portret de profesor: Crișan ALBU

Oricine dă o căutare pe Google cu cuvinte cheie curriculum Vitae,  CRIȘAN Albu, profesor ASE va găsi toate datele despre profesorul Crișan ALBU de la Departamentul de Informatică și Cibernetică Economică. Aici am să scriu numai unele aspecte pe care eu le consider interesante, mai puțin cunoscute, căci îl știu pe Crișan ALBU de când eu eram student în anul al III-lea de facultate și el era doar un boboc. Eram amândoi căminiști în Complexul Agronomie și ne salutam doar pentru că eram de la aceeași facultate, și ne mai întâlneam în acel spațiu unde studenții care doreau să mai citească după stingere mergeau pentru câteva ore în plus, pentru că pe vremea mea studiu era studiu și lumea învăța pe durata întregului semestru. Nu eram așa de speciali ca studenții din ziua de azi care învață câteva zile într-o sesiune scurtată îngrozitor de mult.
Venise la cinema Patria filmul Coliba unchiului Tom pe ecran panoramic. Doream să merg dar îmi mai trebuia o legitimație să iau două bilete studențești de doi lei fiecare, căci așa ara în acele timpuri. Cel care mi-a oferit legitimația lui a fost Crișan ALBU, lucru pentru care i-am mulțumit și l-am ținut minte. Timpul a trecut și când am ajuns în Centrul de Calcul al catedrei de Cibernetică, l-am reîntâlnit în departamentul unde mai lucrau Dumitru VIȘAN, Marcel STOICA, Mihai PĂUN și el, Crișan ALBU, atât PĂUN cât și ALBU fiind proaspeți absolvenți de la prima promoție de la Secția de Cibernetică Economică din Facultatea de Calcul Economic și Cibernetică Economică - 1972. Urcam destul de des la etajul al V-lea unde era laboratorul lui Crișan ALBU, căci făceam filatelie și domnul Dumitru VIȘAN, un inginer cu totul special, mă încuraja să completez colecția. Dacă am azi colița cu Nadia COMĂNECI de la Montreal, lui nea VIȘAN i-o datorez. Dicutam cu Crișan ALBU, mai ne spuneam bancuri. Știam că joacă tenis cu alții din Centrul de Calcul și-l admiram, dar eu nu aveam o astfel de pasiune.
El a venit asistent în catedră și decanul care era și președinte al comisiei de concurs m-a solicitat să analizez partea de programare și să dau notă. Crișan ALBUscrisese un program frumos, cu o soluție clară și eu știam că mulți s-ar fi încurcat acolo. I-am spus președintelui de comisie și a acordat nota pe care am propus-o, acesta având încredere în mine, pentru că nu dădusem în bară niciodată.
A venit Revoluția și Crișan ALBU asemeni nouă tuturor am început să evoluăm, urcând cu tenacitate pe treptele carierei didactice. El a făcut un doctorat splendid, a devenit profesor universitar. A fost mult timp lider de sindicat, dar un lider dedicat muncii sindicale și a lucrat numai și numai în slujba membrilor de sindicat.
Într-o perioadă a condus proiectul de cercetare CALIST și a făcut-o cu talent, eficiență și pricepere, căci totul a decurs fără cusur, deși sumele vehiculate pe proiecte erau imense, iar interesele celor ce concurau pentru a obține finanțare erau inimaginabil de intense, știindu-se nivelul de imaginație a multora dintre directorii institutelor de cercetare și aviditatea după bani siguri de la stat a acestora.
Când s-a produs absorbția, am avut un dialog cu profesorul Crișan ALBU și l-am asigurat de toată susținerea mea că noi cei de la informatică știm cum să ne purtăm cu adevărații noștri prieteni.
Acum că promoția lor face 50 de ani de la admitere, adică sunt cei 50 de ani de la înființarea Facultății care peste tot este recunoscută sub numele de Cibernetică, privesc în urmă cu nostalgie și analizez un prezent  care are baze solide care garantează viitorul sigur cu largă deschidere a domeniului în care profesorul Crișan ALBU a lucrat cu dăruire și a pus umărul ca lucrurile să meargă foarte bine și calitatea absolvenților ciberneticieni să fie recunoscută peste tot în lume.
Într-un cuvânt, profesorul Crișan ALBU este un mare caracter, drept, temeinic, preocupat să fie la zi cu literatura, care a parcurs nenumărate cicluri de cercetare științifică autentică și care tot timpul și-a exprimat cu claritate opiniile și soluțiile la care a ajuns, dând dovadă de un nivel special de exigență.
Să ne trăiești, dragă profesore, Crișan ALBU!


(09 martie 2017)

No comments:

Post a Comment