Monday, August 1, 2016

De ce e învățământul așa cum este? (004)

Al optulea argument din care s-a ajuns într-un asemenea impas se datorează manulatelor. Sistemul de elaborare și de promovare a manualelor este bazat 100% pe corupție pură. Acesta este și motivul din care lumea speriată nu mai lansează licitații și de aceea nici manuale nu se mai tipăresc.manualele înseamnă acces la banul public. Nu e vorba de economie de piață când este vorba de banul public. Eu am avut posibilitatea să citesc o ofertă de manual de baze ale informaticii pentru clasa a VIII-a elaborat de niște inginere chimiste pentru o editură din București și am remarcat următoarele:
  • manualul se adresa studenților nu elevilor de clasa a VIII-a;
  • conținea chestii despre coduri detectoare și corectoare de erori;
  • nu se ținea seama de capacitatea unor copii de a înțelege ceva;
  • era o discrepanță fulminantă între obiectiv și realizare;
  • totul era pus cu lopata și nu selega nimic cu nimic;
  • respecta cerințele curriculare dar altfel decât pentru elevi.
Acum este o mare junglă în zona manualelor. Cei ce fac manuale parcurg un ciclu care la fiecare pas este pândit de elementele nemaipomenite ale corupției, pentru că totuși dacă în ciclul elementar manualele ar fi gratuite și la clasa a V-a să zicem că sunt 150 de elevi și un manual costă 3euro și autorului îi revine 1 euro net, adică acesta va câștiga după ce dă orice parandărăt 50.ooo de euro, este clar că ceea ce primește net este munca unui autor pe10 ani. Acum că există atâtea pericole cu licitațiile pe manuale, hoția s-a mutat pe tot felul de caiete, broșurele, culegeri și tot așa. Părinții sunt sfătuiți ca pentru binele copiilor lor să achiziționeze acele materiale și să-i pună pe copii să lucreze pe ele. Am achiziționat și eu un set de asemenea materiale, iar prețurile pentru clasa a I-a au sărit de 400 lei. Chestiunea este și mai gravă dacă urmărim cu atenție cam care este structura ghizdanului unui elev. Are cineva curaqjul că cântărească un astfel de ghizdan? Se va vedea că efectele cărării în cârcă a unei asemenea poveri are efecte devastatoare asupra elevului.
Un alt element nenorocit al manualelor este conținutul acestora, dar înainte de orice trebuie să se răspundă la următoarele întrebări:
  • de ce 80% din absolvenții de opt clase nu știu sp scrie corect?
  • de ce 85% din elevii de opt clase nu fac corect acordul dintre subiect și predicat?
  • de ce 70% dintre elevi nu știu tabla înmulțirii?
  • de ce 60% dintre elevi nu știu cine a fost Eminescu?
  • de ce 85% dintre elevi nu au citit nicio carte din programă cap-coadă;
  • de ce 96% din elevi recită rezumate?
  • de ce 95% dintre elevi nu știu să recite 5 poezii?

În opinia mea, prea multe dintre manuale sunt:

  • stufoase;
  • desciptiviste;
  • neadecvate vârstei;
  • complicate;
  • nepractice;
  • fără obiectiv;
  • compilatii;
  • necreative;
  • jalnice;
  • incoerente;
  • slabe;
  • copy-paste;
  • voluminoase.
Nu se pleacă de la ideia că elevii sunt diferiți, au interes diferit, au resurse diferite și școala trebuie să facă pe fiecare elev să se simtă important, util și foarte bun. Am vazut prea mulți dascăli care dau verdicte și barează ascensiunea unor copii, pe nedrept, nefiind tocmai ei cei indicați să facă ierarhizări din lipsă de obiectivitate, mulți dintre ei fiind afectați de virusul corupției.
Nu mai pun și alte ăntrebări, că dacă mă apuc să povestesc niște întâmplări de la BAC-urile de pe unde am fost toată lumea va plânge în hohote, pentru că bieții elevi nu au nicio vină.
Ori ce spunea prezidentul, directorului de la Humanitas, că produce învățământul românesc?



(01 augusr 2016)




No comments:

Post a Comment