Pe când eram la grădiniță la grupa mică, tovarășa educatoare ne-a învățat că știința este formată din adevăruri demonstrate complet și riguros, deci nu are nimic subiectiv, aproximativ și interpretabil în ea. Observ că teoria sondajelor nu mai face de la un timp parte din știință, din moment ce sunt bântuite de concluzii aproximative, subiective sau chiar mincinoase pe alocuri. Casele de sondare a opiniei publice se întrec în ultimul timp în a ne arăta cum stau viitorii candidați la președinția României, publicând sondaje care mai de acre mai ciudate, schimonosite, distorsionate, deși eșantioanele sunt extrase din colectivitatea numită poporul român, care nu se schimbă de la o zi la alta nici numeric, nici la înfățișare și nici la caracter, ca să varieze atât de alarmant opiniile pentru a face ca rezultatele finale din sondaje să arate cu diferențele vecine cu grozăviile naturii specifice încălzirii globale.
În vremea studenției mele, pe când nu se vorbea de inteligența artificială și de algorimii de corectare automată a seriilor de date, când se lucra cu calculatorul electronic se spunea că garbage in, garbage out - GIGO ceea ce este echivalent că dacă introduci date eronate la o prelucrare, vei obține rezultate eronate. În cazul sondajelor este clar că dacă datele eșantionului sunt corecte, rezultatele sunt corecte și toate sondajele ar cam trebui să semene unele cu celelalte în proporție de peste 90%. Acele diferențe grosolane care apar se datorează faptului că datele de intrare în programele de efectuare a prelucrărilor specifice sondării opiniei publice sunt mânărite până conduc la cele care plac celor cărora sunt destinate sondajele sau pur și simplu, rezultatele finale sunt ajustate din condei, pentru a se ajunge la muzica plăcută pentru cel care a plătit. Știința sondajelor este știință până la trucarea fie a datelor inițiale, fie a rezultatelor și de aceea, luată la pachet cu ceea ce se întâmplă, își pierde caracterul de știință datorită lăcomiei.
(29 septembrie 2024)
În vremea studenției mele, pe când nu se vorbea de inteligența artificială și de algorimii de corectare automată a seriilor de date, când se lucra cu calculatorul electronic se spunea că garbage in, garbage out - GIGO ceea ce este echivalent că dacă introduci date eronate la o prelucrare, vei obține rezultate eronate. În cazul sondajelor este clar că dacă datele eșantionului sunt corecte, rezultatele sunt corecte și toate sondajele ar cam trebui să semene unele cu celelalte în proporție de peste 90%. Acele diferențe grosolane care apar se datorează faptului că datele de intrare în programele de efectuare a prelucrărilor specifice sondării opiniei publice sunt mânărite până conduc la cele care plac celor cărora sunt destinate sondajele sau pur și simplu, rezultatele finale sunt ajustate din condei, pentru a se ajunge la muzica plăcută pentru cel care a plătit. Știința sondajelor este știință până la trucarea fie a datelor inițiale, fie a rezultatelor și de aceea, luată la pachet cu ceea ce se întâmplă, își pierde caracterul de știință datorită lăcomiei.
(29 septembrie 2024)
No comments:
Post a Comment