De câteva zile Internetul îmi oferă o cascadă de surprize excepționale.
Mi se oferă înregistrări audio recondiționate cu opere complete, înregistrări realizate în intervalul 1901 - 1915.
Nici nu speram la așa ceva, căci eu am căutat să găsesc înregistrări cu vocea celebrei soprane Hariclea DARCLÉE. Negăsind, am fost convins că abia după 1930 au fost realizate înregistrări. M-am înșelat. Îmi pare bine.
Mi se oferă înregistrări audio recondiționate cu opere complete, înregistrări realizate în intervalul 1901 - 1915.
Nici nu speram la așa ceva, căci eu am căutat să găsesc înregistrări cu vocea celebrei soprane Hariclea DARCLÉE. Negăsind, am fost convins că abia după 1930 au fost realizate înregistrări. M-am înșelat. Îmi pare bine.
Deși înregistrările nu sunt făcute în studiouri de secol 21, vocile sunt curate și se deduce înalta performanță.
La adresa https://www.youtube.com/watch?v=3brh7C1atAY se află înregistrarea cu opera La Sonnambula.
La adresa https://www.youtube.com/watch?v=XLHobhBjIqg se află înregistrarea cu opera I Puritani.
Observ că față de anul 1900 nu s-au făcut salturi spectacole, ba din contră, apelul la tehnică face ca performanța pură să treacă undeva pe planul al doilea, din moment ce au apărut situații în care interpretul în film e unul și vocea este a altcuiva. Dau numai exemplul cu opera Aida transpusă în 1953 pe peliculă de Clemente FRACASSI după un scenariu de Anna GOBBI, în care interpreta eroinei principale era Sophia LOREN, iar vocea era lui Renata TEBALDI.
(06 iulie 2022)
(06 iulie 2022)
No comments:
Post a Comment