Tuesday, April 11, 2017

Poveștile concurenților

Pe vremea când mergeam la susțineri de doctorate ca membru în comisii am avut ocazia ca spre finalul ședințelor publice să asist la momente delicate, în care oameni în toată firea începeau să plângă atunci când aduceau tot felul de mulțumiri. Tristețile îi apucau aducându-și aminte că nu sunt acolo la acel moment important din viața lor cei dragi, plecați dincolo. Imediat, la câteva cuvinte numai, urma invitația de a merge la paranghelie. De aceea, eu mi-am dresat doctoranzii să debiteze doar câteva mulțumiri telegrafice și atât, pentru a evita momentul acela trist, care nu se potrivea cu ce va urma, în niciun caz. Am văzut că la concursuri, că în emisiuni tv apar concurenți și în egală măsură vedete care:
- descriu situații triste;
- încep să plângă;
- spun povești;
- arată lucruri dramatice;
- vorbesc despre nefericire.
În mintea mea, toți cei care procedează așa sunt niște oameni slabi și atât. Fiecare dintre noi trebuie să aibă puterea să-și ducă cu demnitate și decență trecutul și prezentul, oricât de grele art fi acestea. Fiecare dintre noi nu trebuie să stoarcă lacrimi de la cei din jur, astfel ca prin compătimire să treacă cu vederea anumite minusuri sau să hiperbolizeze ceva calități. N-am să înțeleg niciodată cum niște cântărețe de folclor ajunse demult la vârsta în care își vopsesc părul, apar în emisiuni și spun cumbații acum multe, multe zeci de ani și cum spun că i-au dat dracului pe agresori. Le-aș fi apreciat și mai mult pentru ceea ce ele erau, dar din momentul în care vorbesc despre acele subiecte stau și mă întreb că de la prima palmă trebuiau să-i lase baltă pe nemernici.
Deci, concurenții care vorbesc despre momentele triste din viața lor, îmi dau impresia că cerșesc voturile publicului și chiar dacă poveștile lor cresc ratingului și-i întristează pe telespectatori, este numai o problemă de minusuri în televiziuni care prezintă doar violuri, accidente, răniți, bolnavi, sărăcie, durere și lacrimi. În micimea lor, redactorii apelează numai și numai la lucruri facile. Voi aprecia foarte mult adevăratele valori, neperturbate nici de trecut, nici de rictusuri, nici de povestioare lacrimogene, trase la șapirograf, care schimbă uneori ierarhii.

(12 aprilie 2017)

No comments:

Post a Comment