- în vremurile de tristă amintire, odioasa trecea prin Piața Amzei și a văzut lume la coadă la alimentara; a întrebat ea de ce stau ăia la coadă, i s-a zis ceva din care să reiasă că bieții oameni nu stau să aștepte când vine mașina cu carne să cumpere și ei un pachet, dacă apucau; odioasa a concluzionat că ăia stăteau să se creeze, drept care a doua zi au apărut bănci pentru ca relaxarea să fie deplină;
- un proverb pe care mi l-a spus o doamnă care era mândră ca este maketoancă arată că dacă într-o oală cu ciorbă se pune o linguriță de rahat, totul rahat se numește, nefiind vorba de rahatul care se vinde în alimentară, cu siguranță.
Morala: unde dai și unde crapă.
În toată problematica aflată în dezbatere acum este nefericitul de mop ca unic vinovat. Adică dezinfectantul era utilizat pentru a face curățenie cu mopul. Problema în opinia mea este în cu totul altă parte și anume:
- slaba calificare a personalului care face curățenie, considerându-se că o femeie de serviciu nu trebuie să știe mare brânză pentru a fi angajată și mai ales pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu;
- dezinteresul de a instrui pe cei care asigură curățenia în sălile de operații, holuri, camere, laboratoare, în ideia că aceștia știu ei ce să facă, doar sunt operații simple;
- inexistența procedurilor privitoare la făcutul curățeniei tocmai datorită simplității operațiilor de efectuat și a preocupării tuturor pentru chestiuni considerate importante și serioase, desi pentru spălatul unui pahar intr-un bar trebuie să existe o procedură, iar daca cineva ar urmări ce si cum cu paharul precis n-ar mai bea nimic dintr-un bar în vecii-vecilor;
- neefectuarea de instructaje periodice pe operații extrem de simple, precum prepararea materialelor și efectuarea de operații de curățare a spațiilor, bineînțeles însoțite de instructajele obligatorii și neformale de protecție a muncii;
- lipsa de responsabilitate a celor care execută diferite activități fără să judece ce se întâmplă dacă ei nu-și fac treaba așa cum scrie la carte, adică fără să respecte procedurile; este vorba de efecte asupra celor din jur dar și asupra lor ca salarii, sancțiuni și alte și alte repercursiuni:
- absența componentei de control pe niveluri ierarhice, adică directorul controleazp adjuncții, aceștia îi controlează pe șefii de compartimente și aceștia la rândul lor îi controlează pe executanți; nu rămâne nimic necontrolat și neverificat zilnic.
Imi povestea cineva cum se făcea curat undeva:
- femeia de servici ia o găleată;
- pune apă în găleată;
- pune dezinfectant acolo la ochi;
- ia mopul și face curat în WC;
- continuă și dă cu mopul în cameră;
- iese și dă cu mopul pe hol;
- intră la alt salon;
- și tot așa;
- înmoaie mopul în licoare;
- îl stoarce;
- schimbă soluția superdiluată după ce a terminat cu spălatul tuturor saloanelor.
- femeia știe care este ordinea cu datul cu mopul?
- femeii i s-a zis vreodată cum se procedeze?
- i s-a arătat cum și de câte ori trebuie aruncată soluția din găleată?
- dacă mopul este criminalul, cum altfel terbuie spălate saloanele cu dezinfectant?
- au toate spitalele bani să achiziționeze aspiratoare care merg cu lichid?
- și dacă au bani și nu le califică pe persoanele care fac curat ele vor folosi tot mopul.
- la angajare personalul care se ocupă de dezinfectare spații să fie instruit;
- să fie definite proceduri clare;
- să se facă fișele de posturi care să fie semnate;
- să fie eliminat formalismul din munca curentă;
- constoalele să fie totale, zilnice, nu prin sondaj;
- să se urmprească în primul rând calitatea procesului de dezinfecție;
- să fie cuantificată eficiența și să se identifice cauzele ineficienței.
Mai este un lucru nasol: a dispărut mândria de a face lucruri de calitate și onoarea de a ști că totuil este făcut cu responsabilitate.
(13 mai 2016)
No comments:
Post a Comment