Sunday, May 29, 2016

Autoevaluarea este și o știință dar este o practică dură

Am trăit o situatie foarte specială când am dat admitere la facultate. Am ieșit din sala de examen scris de matematică și refăceam în memorie soluțiile date. Îmi veneau în fața ochilor variante pe care le consideram cu mult mai bune decât ceea ce scrisesem eu pe foaia de examen. Candidații discutau între ei, unii parcă se cunoșteau deja. Toți spuneau că au făcut perfect. Aveam senzația că în raport cu ceea ce scrisesem eu, șansele mele de reușită se diminuau cu fiecare candidat care ieșea din sală și spunea că a făcut perfect. Întâmplarea a făcut să nu mă întâlnesc cu niciunul dintre aceia în studenție, pentru că nu făcuseră nici perfect și dnici mai puțin perfect. Deci situația aceea a fost o lecție pentru că avusesem în față niște personaje care nu știau să se evalueze. deci ei spuneau că făcuseră perfect adică de 10 și dacă atunci se intrase cu 5,01, însemna că ei luaseră și note de 4 sau chiar mai puțin. De la 10 la 4 este o distanță nepermis de mare ca eroare de autoevaluare.
Cunoșteam un tinerel care dădea examen de admitere și ni-a zis că a făcut la cele două materii de cel puțin opt. L-am crezut și când m-am dus să vad admișii am urmat lista de la opt în sus și negăsindu-l am coborât și am coborât și am coborât. L-am găsit la lista de respinsi cu media de 3 și un pic. De la cel puțin opt la 3 și un pic zic că sunt 5 puncte, ceea ce este cam prea mult într-o zonă restrânsă de autoevaluare.
Este o cultură a autoevaluării și mă laud că știu două persoane care se autoevaluau co e eroare de + sau - 5 sutimi, respectiv cu o eroare de + sau - 10 sutimi, ceea ce este exceptional. Am verificat această caapcitate de autoevaluare în trei examene și mi s-a dovedit un nivel de autoexigență foarte special, neieșind din interval nici unui și mici celălalt.
Acum de când am intrat noi în UE și se accesează fonduri pe oferte de proiecte, există ghidul evaluatorului, dar și cei care fac oferte au posibilitatea de a se autoevalua. Am fost și evaluat dar și evaluator. Știu foarte multe și nu am nicio explicație la situațiile în care un evaluator dă unui proiect 100 de puncte din 100 și alt evaluator dă numai 30 de puncte aceluiași proiect, evident tot din 100 de puncte. Nu vreau să continui să spun ce se întâmplă la mediere dar se întâmplă nasol.
Nasol este și când realizatorul de proiect se auoevaluează undeva la 97 de puncte din 100 și primește rezulattul obținut undeva la 50 de puncte, iar la contestație se menține rezultatul  de 50 de puncte.
Consider că a deprinde arta autoevaluării este lucrul cel mai important și părinții joacă un rol de excepție în viața elevului când îl iau și-i explică ce și cum, fără să-l învinuiască pe profesor în fata odraslei lor.



(29 mai 2016)


No comments:

Post a Comment