De la un timp, foarte multă lume face tot felul de supoziții, dintre care unele sunt chiar fanteziste. Se impune schimbarea modului de a gândi pentru a nu mai vedea în orice loc scenarii și conspirații. Este cunoscut faptul că dacă se fac înregistrări pe un interval de timp se stabilește cu suficientă precizie numărul mediu de autovehicule care circulă pe un segment de drum, să zicem N. Tot atât de bine se stabilește și cam care este numărul de autovehicule care circulă cu viteză destul de mare, să zicem K. Probabilitatea estimată ca șoferii să circule cu viteză destul de mare este:
P1 = K / N.
Când vine vorba de evenimente rutiere, adică de accidente calculul probabilistic trebuie nuanțat. Din cele N autovehicule unii șoferi efectuează mai multe transporturi, ceea ce înseamnă că vor fi M conducători auto diferiți cu M mai mic decât N. Și în cazul celor care conduc cu viteză destul de mare, cei care fac acest lucru sunt cam aceiași, deci numărul lor este L mai mic decât K. Când se construiesc indicatori, trebuie studiate evenimentele. Dacă atunci când se înregistrează evenimente rezultă serii statistice ce vizează cauze, viteze sau altele, se impune contorizareaastfel încât să rezulte cu destulă acuratețe probabilitatea de a se produce un eveniment în condiții specificate, Dacă la o viteză de 200km/h pe un drum județean din Ț șoferi pe un interval de timp Z, care au această viteză G finalizează cu un eveniment, probabilitatea este:
P2 = G / Ț
Avem impresia că cu cât se scurge timpul din intervalul acela Z, crește probabilitatea să se producă evenimentul, ceea ce matematic se pune în evidență cu detul de multă acuratețe.
Trebuie mare grijă atunci când se construiește raportul A/B, pentru că atunci când B este neglijent ales rezultă cva liniștitor, iar dacă din contră A este prost ales rezultă ceva alarmant.
Nu este rezonabil să se calculeze probabilitatea producerii de evenimente cu caracter global, ci să se calculeze acea probabilitate luând în considerare colectivități omogene, adică efectuând tot felul de filtre, adică ținând seama de criterii precum:
- viteza
- experiența
- vremea
- intensitate .
Vor rezulta informații interesante și în niciun caz nu va mai fi vorba de chestiuni întâmplătoare dar nici de a face legături dintre cele mai nepotrivite. O abordare științifică este oricând potrivită și avantajoasă în defavoarea fabulațiilor. Ora 18 este specifică unui stres ridicat, 150km/h este mult, iar drumul drept este înșelător și deconcentrează atenția, iar arborii crează acel efect de sită care cerne lumina, variațiile fiind puternice și derutante. Cazul Dan Condrea trebuie văzut în acestă cheie.
(23 mai 2016)
No comments:
Post a Comment