Am citit stupefiat scrisoarea trimisa de Vlad Alexandrescu catre GDS si nu mi-a venit sa cred ce intelegea respectivul prin reforma. Adica el intelegea sa plece unii si sa vina altii pe posturi de directori.
Spre deosebire de alte sisteme, in cultura lucrurile stau un pic mai altfel. Exista o structura si cu ea se lucreaza. Nu exista posibilitatea sa schimbi organigrama. De aceea nici nu a avut loc de intors. Sunt niste institutii de cultura si daca nu se schimba, macar directorii sa-i schimbe, dar nu aceasta este structura.
A structura e una, a reforma e alta. Nu prea are treba una cu alta. Reforma la un moment dat genereaza restructurare, dar de cele mai multe ori, nu.
Reforma este o chestiune de continut. Reforma inseamna:
- a stabili un obiectiv de urmarit referitor la fundamente;
- a aduce noi structuri de continut;
- a defini un calendar cu etape;
- a stabili sarcini pe oameni;
- a creste calitatea;
- a lua masuri de crestere a efcientei;
- a utiliza resursele existente;
- a introduce criterii de performanta;
- a mobiliza fortele existente pentru atingerea obiectivului;
- a constitui un nou cadru din interior, pentru a nu fi respins;
- a face totul altfel, cu aceiasi oameni prin mobilizare exemplara;
- a descatusa toate fortele creatoare;
- a armoniza interesele oricat de divergente ar fi acestea.
Este foarte frecventa utilizarea neadecvata a terminologiei. Asa este cazulcuvantului reforma. Toata lumea vorbeste despre strategii, proiecte, reforme, restructurari, dezvoltare si tot asa. Desi au trecut sase luni de la instalare, nu-mi amintesc sa fi vazut niste iesiri care sa fi dat senzatia de ceva modificari in strategiile culturii, mai ales ca in 2017 se va vorbi de un buget bine fundamentat, de proiecte, de o adevarata reforma bazata pe resurse existente.
Nimic din toate acestea nu au avut loc, ci asa-zisa reforma s-a concentrat pe chestii minore, pe concursuri de direcotori si pe iritarea unor colectivitati. Ca un predecos dar la un nivel mai scazut, a incercat sa creeze un sistem prin a-si pune oamenii sai. Sistemul a respins tentativele pentru ca in arta lucrurile nu stau la fel ca in sistemele cu nivel de entropie controlat. Asa ca nu a fost vorba de nicio reforma la Vad Alexandrescu. Trebuia in scrisoarea catre GDS sa fi aflat ca a propus directorilor de muzee sa fie prezenti in scoli, ca a facut rost de fonduri pentru o sala de concerte de 20.000 de locuri in Bucuresti, ca festivalul corurilor de opera din anul 2300 i se datoreaza. As fi fost tentat sa cred ca reforma a inceput daca venea cu idei spectaculoase pentru a scoate cultura din zona cenusie, inclusiv prin reeditarea lui Eminescu in cele nenumarate volume la preturi decente. Si multe altele. N-a fost sa fie.
Plecati voi, sa venim noi. Ridicati-va voi, sa ne asezam noi.
(01 mai 2016)
Spre deosebire de alte sisteme, in cultura lucrurile stau un pic mai altfel. Exista o structura si cu ea se lucreaza. Nu exista posibilitatea sa schimbi organigrama. De aceea nici nu a avut loc de intors. Sunt niste institutii de cultura si daca nu se schimba, macar directorii sa-i schimbe, dar nu aceasta este structura.
A structura e una, a reforma e alta. Nu prea are treba una cu alta. Reforma la un moment dat genereaza restructurare, dar de cele mai multe ori, nu.
Reforma este o chestiune de continut. Reforma inseamna:
- a stabili un obiectiv de urmarit referitor la fundamente;
- a aduce noi structuri de continut;
- a defini un calendar cu etape;
- a stabili sarcini pe oameni;
- a creste calitatea;
- a lua masuri de crestere a efcientei;
- a utiliza resursele existente;
- a introduce criterii de performanta;
- a mobiliza fortele existente pentru atingerea obiectivului;
- a constitui un nou cadru din interior, pentru a nu fi respins;
- a face totul altfel, cu aceiasi oameni prin mobilizare exemplara;
- a descatusa toate fortele creatoare;
- a armoniza interesele oricat de divergente ar fi acestea.
Este foarte frecventa utilizarea neadecvata a terminologiei. Asa este cazulcuvantului reforma. Toata lumea vorbeste despre strategii, proiecte, reforme, restructurari, dezvoltare si tot asa. Desi au trecut sase luni de la instalare, nu-mi amintesc sa fi vazut niste iesiri care sa fi dat senzatia de ceva modificari in strategiile culturii, mai ales ca in 2017 se va vorbi de un buget bine fundamentat, de proiecte, de o adevarata reforma bazata pe resurse existente.
Nimic din toate acestea nu au avut loc, ci asa-zisa reforma s-a concentrat pe chestii minore, pe concursuri de direcotori si pe iritarea unor colectivitati. Ca un predecos dar la un nivel mai scazut, a incercat sa creeze un sistem prin a-si pune oamenii sai. Sistemul a respins tentativele pentru ca in arta lucrurile nu stau la fel ca in sistemele cu nivel de entropie controlat. Asa ca nu a fost vorba de nicio reforma la Vad Alexandrescu. Trebuia in scrisoarea catre GDS sa fi aflat ca a propus directorilor de muzee sa fie prezenti in scoli, ca a facut rost de fonduri pentru o sala de concerte de 20.000 de locuri in Bucuresti, ca festivalul corurilor de opera din anul 2300 i se datoreaza. As fi fost tentat sa cred ca reforma a inceput daca venea cu idei spectaculoase pentru a scoate cultura din zona cenusie, inclusiv prin reeditarea lui Eminescu in cele nenumarate volume la preturi decente. Si multe altele. N-a fost sa fie.
Plecati voi, sa venim noi. Ridicati-va voi, sa ne asezam noi.
(01 mai 2016)
No comments:
Post a Comment