Tuesday, August 27, 2024

În așteptarea concurenților cu meserii adevărate

În mintea mea, când vorbesc despre o meserie adevărată, mă gândesc la acele meserii care necesită cel puțin doi ani de ucenicie, pentru a deprinde tainele meseriei și pentru a fi pe propriile-i picioare. La ora actuală mulți tineri se gândesc la meserii bănoase, în ideea că în relația cu publicul obțin câștiguri importante în afara salariului, care de cele mai multe ori este modest, dar toată lumea închide ochii pentru că se știe că se primesc bacșișuri. Eu dau bacșiș dacă sunt tratat corespunzător când călătoresc cu taxiul, când sunt servit la restaurant, când sunt tuns cum trebuie, când vânzătorul îmi arată o gamă mai largă de produse, când funcționarul îmi vorbește frumos și mă rezolvă cum mă aștept eu.
La un premiu de 40.000 de euro așa cum are concursul MIREASA de la Antena 1, este clar că nu vor apare concurenți cu meserii adevărate, căci nimeni care câștigă în medie 40.000 de euro în 20 de luni fără să se lege la cap printr-o căsătorie, nu vine și-și lasă lucrul să ia mucul, cum se zice în popor. De aceea, nu vom găsi printre concurenți tinichigii auto care știu meserie, mecanici auto care știu meserie, instalatori care știu cu adevărat meserie, adică oameni care au învățat meseria în doi sau trei ani și care au o experiență de cel puțin cinci ani, deci care sunt pe picioarele lor.
Avem de-a face cu tineri acum care au meserii care se învață în câteva luni, fără să dețină certificate prin care să se vadă că au urmat o școală și o calificare la locul de muncă. Sunt și tineri care sunt absolvenți de facultăți care le permit să lucreze ca personal traineri în săli de gym sau să desfășoare activități de ospătari, barmani sau de frizeri, cum există și tinere care sunt coafeze, manichiuriste sau cosmeticiene, meserii pe care le-au deprins la cursuri de calificare urmate la organizații private acreditate colo și colo, valabile, recunoscute de ministere sau de alte organisme ale statului.
În opinia mea, una este să faci croitorie de lux, după ce ai învățat meserie doi sau trei ani cu ucenicie la locul de muncă, la o croitorie renumită, unde erau meșteri adevărați și de unde plecai cu patalama doar dacă stăpâneai meseria cum trebuie și cu totul altfel stau lucrurile dacă persoana are o spoială de cunoștințe și o brumă de deprinderi învățate în fuga calului, de pe undeva și chiar crede că face design vestimentar, dar ceea ce iese din mânuțele sale sunt doar niște cârpe de doi bani, care nu au nicio legătură cu ceea ce se face la PRADA, DIOR, BOSS, VERSACE sau alte branduri de branduri.
La 40.000 de euro premiu, nu există condiții ca să apară concurenți cu meserii adevărate, adică meseriași autentici în fața cărora să te înclini pentru ceea ce reprezintă ei ca performanță profesională în meserii care se deprind în cel puțin doi sau trei ani de ucenicie. Eu îi respect și pe barmani și pe ospătari și pe barista și pe bucătari și pe frizeri și pe coafeze și pe manichiuriste și pe cosmeticiene, dar vreau să văd concurenți cu meserii adevărate, ale căror salarii, nu ciubucuri, pe un an de zile depășesc cei 40.000 de euro cât este un premiu care vine la pachet cu o nevastă.




(27 august 2024)

No comments:

Post a Comment