Friday, August 30, 2024

Cel mai oribil cândec de muzică populară românească

Întâmplător am găsit la adresa, cântecul Dadă Ioană, dadă Ioană interpretat de Gheorghița NICOLAE care are versuri precum:
Dadă Ioană, dadă Ioană,
Nu știi tu vreo buruiană, 
Nu știi tu vreo buruiană, 
Să mă lecuiești de boală,
Că mi-a cuprins inima
Și nu mă mai poți scăpa.
Nu știu dadă, că de-aș ști
De boală te-aș lecui,
Zilele n-ai pătimi,
Nopțile te-ai odihni.
Nu te-ai păli din picioare
Cum se pălește o floare.
Acum urmează partea oribilă a cântecului.
Neică ochi de viorea,
O putere de-aș avea,
Numai ochii și i-aș lua,
Și i-aș lega-ntr-un tulpan,
Cu un fir de maghiran
Și i-aș pune la păstrare,
Să nu-i vadă orișicare,
I-al spăla-n fiece seară,
Cu apă cin cinci izvoară,
I-aș zvânta pe tămâioară,
I-aș pune la inimioară
Și m-aș lecui de boală,
Că n-am boală să bolesc,
Ci am boală să iubesc.
Și de-oi iubi ce îmi place,
N-are nimenea ce-mi face.
Oricât ne-am strădui să identificăm metafore sau subînțelesuri specifice unor tradiții, aici este vorba clar de a-i scoate ochii iubitului din motive obscure și de a-i supune unor ritualuri absolut barbare, vecine cu sadismul, pentru satisfacerea unor nevoi dincolo de abordările macabre ale filmelor horror. Oricum, cât am dori să ne ducem cu gândul spre tragedia antică greceasxcă, personajul feminin s-ar numi Oedipa.

(30 august 2024)




(30 august 2024) 

No comments:

Post a Comment