Trebuie spus din start că auto-supra-evaluarea se produce la șoferii profesioniști, dar în egală măsură și la șoferii amatori, adică la șoferii ca mine, ca tine sau ca oricare altul dintre șoferii din traficul de zi cu zi.
Supra-evaluarea reflexelor este una dintre carențele esențiale ale șoferilor de toate tipurile, drept care lipsa aprecierii distanței față de vehiculul din față, bazată pe o capacitate ipotetică de a frâna exact la momentul optim, duce la lovirea din spate a autovehiculului din față. Acea fracțiune de secundă care face diferența între performanță și eșec, este de fapt rezultatul unei auto-evaluări incorecte, în care optimismul și credința că suntem șoferii cei mai buni, fără a fi în realitate vorba de așa ceva, duce la ezitarea nefastă, care are la bază o întârziere nepermisă unuia care se crede a fi regele șoselelor, când de fapt în realitate este molâul șoselelor, omul fără reflexe, care doarme pe el și care se crede viteaz, dar în realitate este fricosul-fricoșilor.
Supra-evaluarea la a conduce mii și mii de kilometri fără o secundă de odihnă, este una dintre erorile cele mai frecvente ale șoferilor, care nu recunosc că sunt și ei oameni, cu limite, cu plusuri și cu minusuri, dar mai ales cu dorința de a adormi în patul lor câteva ore pentru a fi proaspeți și pentru a conduce în siguranță. Unii merg la muncă. Lucrează 12 ore, după care înfulecă ceva și apoi se urcă la volan pentru a conduce 10 ore în condiții dificile, mai ales noaptea, pentru a ajunge să prindă primele raze ale soarelui de pe plaja unei stațiuni de pe litoralul Mării Negre. Se știe că somnul vine pe neașteptate și te fură când nici nu gândești, iar o clipă de neatenție la un șofer face diferența dintre viață și moarte, iar accidentele cu șoferi care au adormit la volan sunt unele dintre cele mai cumplite. Aici nu fac apologia studiilor care arată că organismul are nevoie de odihnă, căci fiecare șofer își cunoaște organismul și știe care este rezistența la a conduce fără a dormi. Mulți știu care sunt remediile oboselii, dar nu țin seama de ele și continuă să se încăpățâneze să-și depășească limitele, uneori sfârșind destul de rău, căci cei ce adorm la volan sunt generatorii de accidente groaznice.
Supra-evaluarea calităților de șofer în aprecierea distanțelor, vitezelor și mai ales în ceea ce privește realizarea de depășiri, cu calcularea riscurilor și nu a siguranței în depășire. Mulți șoferi care dețin autovehicule extrem de performante, consideră că simpla deținere a unor astfel de autovehicule extrem de performante este cheia succesului lor în realizarea depășirilor în condiții de risc și nu în condiții de siguranță. Este marea lor eroare de auto-evaluare, căci mașina oricât de puternică ar fi, nu realizează acele miracole de zbor, de evitare a coliziunilor atunci când depășirea este defectuos executată, iar partenerii de trafic nu au cum să reacționeze, din moment ce drumul nu are 100 de benzi, nu este câmp deschis și ceilalți parteneri de trafic nu au capacitatea de a reacționa pentru a preveni coliziunile generate haotic de cel ce s-a auto-evaluat defectuos în raport cu calitățile mașinii pe care o conduce și cu inabilitățile de a o manevra adecvat în sutimile de secundă specifice manevrelor incomplete.
(26 august 2024)
No comments:
Post a Comment