Orice plan de afacere pornește de la nevoia socială. Un om de afaceri care are niște bani se gândește să producă ceva, să presteze un serviciu. El:
- identifică nevoia socială,
- cuantifică volumul activității,
- estimează costuri,
- vede valoarea investiției,
- prognozează profitul,
- vede în cât timp recuperează investiția.
Nevoia socială definește cererea, iar studiul pieței arată care este oferta și dacă el ca om de afaceri are loc pe piață, care sunt condițiile și mai ales cât de mult riscă. În mediul academic se fac studii pentru a identifica nevoia socială în ceea ce privește numărul de locuri la admitere la facultăți. Este vorba de admiterea cu locuri la buget, dar și cu locuri de la taxă.
Tot în mediul academic nevoia socială intervine și la înființarea unei facultăți, a unui curs de master, a unei secții din facultate. Există multe modalități de a se vorbi despre nevoia socială. Sunt cazuri în care un profesor merge pe la prietenii săi cu influențe puternice la unele instituții și obține de la acestea scrisori în care se vorbește de necesitatea de specialiști în domeniu de care respectivul profesor este interesat. Așa apar facultăți noi, masterate noi, discipline noi. Eficiența acestor structuri care se crează se divedește în timp. Dacă respectiva structură nouă are un cuvânt incitant în denumire precum roboți, informatică, cibernetică, nano tehnologie sau altceva, interesul tinerilor este mare și cererea de locuri se va vedea prin numărul mare de candidați care doresc să urmeze cursurile. Este mai greu de a demonstra cum absolvenții acelor facultăți sau masterate vor intra pe piața muncii și vor ocupa poziții bine plătite.
Nevoia socială incorect estimată face exact ceea ce vedem la tot pasul, adică:
- șantiere părăsite,
- obloane trase,
- falimente în cascadă,
- schimbări de profil,
- decalificare personal.
Am văzut inflația facultăților de drept, a facultăților de comunicare, care a dus la armate de absolvenți care nu și-au găsit locuri de muncă adecvate, în concordanță cu pregătirea lor. Noroc că în zona medicinii a existat un control mai riguros și nu a apărut exact o aceeași explozie de absolvenți care să nu-și găsească locul pe piața muncii, știut fiind faptul că în zona medicinii sunt alte reguli al funcționării.
Trebuie făcută diferența între nevoia socială ca armă de satisfacere a unor orgolii și interese economice imediate și nevoia socială care impune măsuri urgente, exact așa cum este acum achiziționarea de antivirale pentru tratarea SARS COV 2.
- identifică nevoia socială,
- cuantifică volumul activității,
- estimează costuri,
- vede valoarea investiției,
- prognozează profitul,
- vede în cât timp recuperează investiția.
Nevoia socială definește cererea, iar studiul pieței arată care este oferta și dacă el ca om de afaceri are loc pe piață, care sunt condițiile și mai ales cât de mult riscă. În mediul academic se fac studii pentru a identifica nevoia socială în ceea ce privește numărul de locuri la admitere la facultăți. Este vorba de admiterea cu locuri la buget, dar și cu locuri de la taxă.
Tot în mediul academic nevoia socială intervine și la înființarea unei facultăți, a unui curs de master, a unei secții din facultate. Există multe modalități de a se vorbi despre nevoia socială. Sunt cazuri în care un profesor merge pe la prietenii săi cu influențe puternice la unele instituții și obține de la acestea scrisori în care se vorbește de necesitatea de specialiști în domeniu de care respectivul profesor este interesat. Așa apar facultăți noi, masterate noi, discipline noi. Eficiența acestor structuri care se crează se divedește în timp. Dacă respectiva structură nouă are un cuvânt incitant în denumire precum roboți, informatică, cibernetică, nano tehnologie sau altceva, interesul tinerilor este mare și cererea de locuri se va vedea prin numărul mare de candidați care doresc să urmeze cursurile. Este mai greu de a demonstra cum absolvenții acelor facultăți sau masterate vor intra pe piața muncii și vor ocupa poziții bine plătite.
Nevoia socială incorect estimată face exact ceea ce vedem la tot pasul, adică:
- șantiere părăsite,
- obloane trase,
- falimente în cascadă,
- schimbări de profil,
- decalificare personal.
Am văzut inflația facultăților de drept, a facultăților de comunicare, care a dus la armate de absolvenți care nu și-au găsit locuri de muncă adecvate, în concordanță cu pregătirea lor. Noroc că în zona medicinii a existat un control mai riguros și nu a apărut exact o aceeași explozie de absolvenți care să nu-și găsească locul pe piața muncii, știut fiind faptul că în zona medicinii sunt alte reguli al funcționării.
Trebuie făcută diferența între nevoia socială ca armă de satisfacere a unor orgolii și interese economice imediate și nevoia socială care impune măsuri urgente, exact așa cum este acum achiziționarea de antivirale pentru tratarea SARS COV 2.
(17 noiembrie 2021)
No comments:
Post a Comment