Saturday, November 27, 2021

Duete de muzică populară: Maria CORNESCU și Nelu BĂLĂȘOIU

 Maria CORNESCU și Nelu BĂLĂȘOIU au format un duet, numai că prima concluzie la care am ajuns eu când i-am văzut în spectacole pe amândoi dar și separați, era un duet inegal. Maria CORNESCU avea o voce specială și Nelu BĂLĂȘOIU era de departe altceva, care se pierdea în peisaj.
Maria CORNESCU era din Craiova și Nelu BĂLĂȘOIU era din județul Mehedinți. Ei erau soț și soție la un moment dat.
Împreună s-au constituit într-un duet care a înregistrat cântece dintre care enumer Gorjule, plai însorit, Mărie, trecem Gilortul, Ce-i în lume prețios, Aoleo cum mai viscolește, Lumea toată ar vrea să mor, De trei ori primar fusei, De-ar fi noaptea trei conace, Striga mândra la neica, Măriuță un-te duci ?, Mândra mea din deal de șură, Ghicește mândro și spune, Colo-n vale la cireș, Măriuța mea din Gorj, Răsari lună de cu seară, Un-te duci măi puișor, M-am rugat de lumea toată, dar și multe altele.
Multe dintre cântecele acestui duet sunt compuse de cineva anume, căci se simte ușurința rimei. În vremurile de demult mă enervau teribil cei care nu culegeau folclor și făceau ei versuri cu rime previzibile și text fără metaforă, căci pe făcătorii de muzică populară nu-i dă afară nici talentul, nici cultura, nici setea de cunoaștere și nici dorința subită de a munci.
Am fost la un concert în care Maria CORNESCU își cânta durerea generată de despărțirea de Nelu BĂLĂȘOIU. Ce era la gura unor spectatoare trecute de 60 de ani hârtia n-ar suporta să scriu eu. Ce plângea lumea ți apoi când artista a spus într-un cântec spre finalul microrecitalului ei, că și-a găsit un alt bade, acele doamne erau în culmea fericirii.








(26 noiembrie 2021) 


No comments:

Post a Comment