Saturday, November 27, 2021

Duete de muzică populară: Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU

Despre cântăreții de muzică populară românească Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU am aflat când veneam spre Pitești cu trenul. Era o doamnă care povestea că i-a avut la nunta fiică-si pe cei doi, pe bani grei și că a dorit să-i aibă și la botezul nepoatei sale, dar Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU se certaseră și nu mai cântau în duet.

Am mers la un concert la Sala Polivalentă unde au cântat Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU, dar separat. Întâi a cântat Ion DOLĂNESCU. Și-a plâns singur de milă în niște cântece miorlăite cum că l-a părăsit muierea și l-a lăsat cu un copil și bla, bla bla, bla.

A apărut apoi Maria CIOBANU care și-a jelit și ea viața, arătând că a fost deposedată de copil și suferă amarnic. Îmi aduc aminte că eram la Neptun la mare, stăteam la un hotel unde managementul era asigurat de o fină a lui Ion DOLĂNESCU. Într-o zi s-a nimerit că Ion DOLĂNESCU era pe plajă cu fiul său Ionuț și cu încă cineva. Ionut a vrut porumb fiert și DOLĂNESCU tatăl s-a executat imediat. M-am luat cu poveștile și am uitat să scriu despre duetul Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU. Față de Irina LOGHIN și Benone SINULESCU, Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU erau în vremurile lor bune, când făceau duet și un fericit cuplu. Iubirea lor era afișată, comentată și hrănea mitul din jurul lui Maria CIOBANU și al lui Ion DOLĂNESCU, ceea ce făcea ca totul să fie și mai interesant.

În repertoriul cuplului Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU erau cântece precum: Au lele, vino-ncoa,  Face-m-aș privighetoare, Mă Ioane, Ionică, Mândruliță din Bechet, Prin pădurea cu flori multe, Cât oi trăi și-oi fi fată, Cine nu știe ce-i doru, De-o fi neică să te-nsori, Neică, unde-ai fost aseară, Vino pe Olteț la vale, Prin pădurea cu flori multe, Hai la horă-n poieniță, Mă suii pe-un bolovan, Mă uitai în vale-n luncă, Ia-mă, neică, vara-n munte, Mă dusei pe deal la vie, Pe sub dealul cu izvoru', Colo la Ponoare, Mărie, frumosu-ți vine, dar și alte cântece.

După foarte, foarte mulți ani, Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU au cântat din nou împreună la Festivalul Cerbul de Aur de la Brașov, ediția din anul 2004. A mai fost un concert în anul 2010 când au cântat Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU împreună. este adevărat că a făcut senzație reunirea acestui duet, dar după 30 de ani a dispărut prospețimea și se vedea că este o chestiune de marketing și dorința fiului lor Ionuț de a-și vedea părinții împăcați.
Maria CIOBANU era olteancă din județul Vâlcea. Ion DOLĂNESCU era originar din județul Dâmbovița. Era vorba de două zone folclorice foarte diferite, iar se știe că întotdeauna contrastele se atrag. Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU erau două voci de mare calitate, iar duetul a generat efectul sinergetic, cu rezultat clar măsurat prin audiența fenomenală a cântecelor lor în concerte și pe discuri. Maria CIOBANU are o voce cristalină, distinctă, pe care o recunoști dintr-o mie și Ion DOLĂNESCU este un tenor cu voce caldă, de asemenea pe care o recunoști dintr-o mie. Acest duet, fiind și cuplu în viața de zi cu zi s-a sudat și a avut posibilitatea să se exprime muzical în plenitudinea talentului uriaș al celor doi.

Publicul are nevoie de povești, iar Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU livrau din plin povești lacrimogene care impresionau pe cei care trebuiau să asocieze muzica lor cu astfel de povești. Eu am avut aplicație pentru cu totul altfel de muzică, dar pentru cultura mea am ascultat cântecele duetului Maria CIOBANU și Ion DOLĂNESCU nu pentru a-mi satisface setea de muzică, ci pentru a vedea dimensiunea muzicală a demersului lor, deși nu-mi propusesem să scriu ceva despre ei în acele vremuri căci în anii '70 și '80 alte îmi erau obiectivele, dar acum îmi prind bine analizele de atunci.


(26 noiembrie 2021)


No comments:

Post a Comment