Așa cum o persoană este sau nu fotogenică, tot așa o persoană trece sau nu trece sticla. Să presupunem că pe parcursul a trei ore, adică 180 minute, pe micul ecran se perindă zece oameni și fiecare are posibilitatea să facă ce vrea independent unul de celălalt. Să mai presupunem că 1000 de telespectatori îi urmăresc pe cei zece și votează cu unii dintre acețtia, în sensul că un telespectator are drept de a vota cu unul și numai cu unl dintre cei zece dintre oamenii care au defilat prin fața lor. Se va observa că:
- fiecare om are un numărde votanți diferit de al celorlalți:
- motivele din care unul are mai multe voturi sunt comune la mai mulți dintre votanți;
- votanții se constituie în grupe omogene după un criteriu esențial;
- convingerea de a vota se realizaează prin comparație.
Dintre cei zece competitori, unul obține numărul cel mai ridicat de voturi, ceea ce înseamnă că respectivul a trecut sticla, adică:
- a impresionat pe cei mai mulți dintre telespectatori;
- are ceva care il face agreabil;
- spune lucruri interesante;
- are o înfățișare care îl face să se remarce în raport cu ceilalți;
- fiecare dintre telespectatori se regăsește prin ceva în cel votat;
- există o coincidență între ceea ce așteaptă telespectatorul și ceea ce oferă cel votat;
- timbrul vocii, privirea și gesturile sunt acceptate de cel care dă votul;
- cuvintele rostite sunt cele așteptate de votant;
- alesul are ceva special care îl deosebește în bine de ceilalți.
Se va observa ca există o persoană care ocupă ultimul loc în preferințe, ceea ce înseamnă ca respectivul om nu a trecut sticla. Telespectatorilor nu le-a plăcut la respectivul om mai nimic, A fost plictisitor, figura acestuia este enervantă, vorbele sale resping, gesturile sunt banale. Va exista și un penultimul clasat, așa cum există și un al doilea clasat.
Acum, mai mult ca oricând este rezonabil ca politicienii care își doresc să treacă sticla, adică să rămână în memoria telespectatorilor, să urmărească selecțiile de la EUROVISION- 2016. Totul va fi o lecție pentru că acolo:
- se lasă la dispoziție nu mai mult de durata unui cântec;
- contează muzica, textul, decorul, jocul de scenă;
- evaluarea are la bază criterii agregate ca și în politică;
- explicațiile de după sunt numai cu caracter istoric;
- impresia stabilită nu se mai schimbă.
Cine crede că nu este o știință comunicarea, va pierii prin non-comunicare sau cum se mai zice prin comunicare defectuasă.
O persoană care este în fața camerelor de luat vederi comunica prin:
- decorul pe care îl are în spate;
- interlocutorul care pune întrebări;
- fondul sonor înconjurător;
- întrebările puse;
- răspunsurile date;
- hainele cu care este îmbrăcat;
- tonalitatea vocii;
- gesturile și repetarea lor;
- ticuri scăpate de sub control;
- tunsoare, machiaj, accesorii;
- culorile care definesc vestimentația.
Mai sunt multe, multe alte lucruri și un studiu a tuturor gafelor făcute de alții pentru a nu fi repetate este o cale destul de sigură pentru a evita catastrofe de natură mediatică.
Acum în campania electorala vor fi mulți ce nu vor trece sticla mai ales pentru că:
- vor apare ca fiind șterși;
- vor emite clișee bune la orice;
- vor da dovadă de monotonie;
- vor spune prostii, inepții, gogomănii și chestii penale;
- vor fi cei care-și îndepărtează auditorul numai prin timbrul vocii.
Ca la croitor, un candidat trebuie să măsoare de zece ori înainte de a sta în fața camerei de luat vederi o secundă.
(26 februarie 2016)
No comments:
Post a Comment