Fondul de timp alocat de sistemul educațional pentru procesul de instruire al elevilor trebuie considerat ca fiind o resursă. nu este o resursă oarecare, ci este o resursă extrem de restrictivă.
Pe românește spus, un elev trebuie să aiba pe săptămână un număr fix de ore, reăartizat cât mai uniform. Orele de la disciplinele dificile trebuie să alterneze cu cele de la discipline considerate mai ușoare.
În ipoteza că se învață 5 zile din săptămână și zilnic elevul petrece în clasă căte 5 ore, rezultă că fondul de timp este de 25 de ore. Adică elevul stă în clasă 25 de ore. În ipoteza specificată, cele 25 de ore nu devin nici 24 și nici 26, adică rămân 25 și atât.
Într-o ipoteză decentă, în fiecare zi elevul are 3 discipline grele și 2 discipline ușoare, precum sport, muzică, lucru manual dirigenție și altele asemenea.
Cine gândește în acești termeni trebuie să:
- stabilească fondul de timp pentru învățat;
- timpii de odihnă;
- timpii cu deplasarea;
- timpii cu activități extrașcolare.
Sistemul educațional din țara noastră este bazat pe abordări simpliste, bizare și iraționale. Cum altfel trebuie catalogat un sistem în care cititul unei teze de doctorat are alocate 10 ore și pentru elaborare referat, să nu se mai spună care este fondul pentru o lucrare de licență sau pentru o disertație. Norme aberante sunt și la duratele de examinare de 30 minute și tot așa...
Să revenim la învățământul preuniversitar. La o oră de predare cât trebuie să învețe un elev? În ipoteza fantezistă că raportul este de 1:1 rezultă că obligatoriu elevul trebuie să învețe 3 ore pe zi doar pentru disciplinele dificile.
În ipoteza că elevul are școala în cartier, dusul și întorsul îi consumă să zicem o oră.
Ca să ajungă în clasă la ora 8,00 elevul pleacă de acasă la ora 7,30.
El dacă mănâncă 15 minute, se îmbracă 15 minute și își face toaleta 15 minute, se impune să se scoale la ora 6,45.
Elevul termină orele la 13,00 și ajunge acasă la ora 13,30. dacă servește masa 30 minute, termină la ora 14.
În ipoteza că are nevoie de o oră de odihnă, elevul va începe să studieze pentru școală lalecțiile de a doua zi, pe durata a trei ore, începănd cu ora 15,00 și va termina temele lucrând ca un robot, la ora 18,00.
Cu indulgență, elevului îi rămân două ore pentru activități cu caracter recreativ și încă o jumătate de oră pentru cină. Înseamna da la ora 20,30 el este în pat să se odihnească pentru a începe peste 9-10 ore de somn o nouă zi.
Acum există caiete de teme, există nenumărate sarcini în plus pe care nu le gestionează nimeni.
Elevul are un ghiozdan care cântărește între 4-8kg, iar dacă prin grija profesorilor se mai adaugă și niște bucăți de caldarâm cu siguranță că bietul elev cară zilnic cam 10kg de balast, cu mult peste limitele admisibile.
Se vede treaba că maturii au uitat că au în fața lor niște copii și copiii sunt în creștere, iar suprasolicitarea este dăunătoare grav sănătății, de o mie de ori mai mult decăt fumatul la adulți.
Așa cum scrie pe pachetele de țigări FUMATUL UCIDE, tot așa ar trebui pe caietele speciale care se vând abuziv elevilor spre umplerea buzunarelor unor nesătui, MEC ar trebui să impună scrierea unui text de forma SUPRASOLICITAREA ELEVULUI DĂUNEAZĂ GRAV SĂNĂTĂȚII.
Apar o serie de întrebări precum:
- care este timpul acordat de elev cititului unei cărți?
- când desfășoară elevul activități sportive organizate?
- are elevul timp pentru a pune în practică activități creative?
Este obligatoriu ca toată educația să fie centrată pe elev, nu pe normele profesorilor, pe activitățile acestora de a obține profituri materiale în afara salariilor, pe chestii de tip after school.
Dacă cineva are de gând să revoluționeze sistemul de învățământ preuniversitar de la structurarea realistă a bugetului de timp al elevului trebuie să se pornească.
Nu elementele cantitative trebuie să primeze, ci elementele calitative. ca președinte de BAC a întâlnit:
- elevi care nu știau să scrie:
- elevi care nu aveau noțiunea ce înseamnă a învăța:
- elevi care evitau să meargă la școală pentru a munci în gospodărie.
Abordările superficiale au menirea ca educația să se refere la un elev ideal care de fapt nu există.
Întrebare: din 100 de elevi de clasa aXII-a care ar scrie după dictare credem că 85% scriu corect?
Am foarte mari rezerve, din moment ce la Tv o elevă nu știa că Hora unirii era scrisă de Vasile Alecsandri. Mă întreb așa pentru mine dacă era pusă să scrie ar fi scris cu cs sau cu x?
No comments:
Post a Comment