Pentru un om de talentul său drumurile acum sunt larg deschise, iar marile creații sunt ordonate pentru a se desfășura una câte una
aducând noutatea absolută ca joc de lumină și culoare. Când întâlnrști opera și ai convingerea că există o concordanță perfectă întare la opera finală drumul este presărat cu nenumărate încercări.
Acum, mai mult ca oricând se impune din instinct realizarea unei risipe, in care de la încercre aceasta și autorul ei, se crează o imagine specială în jurul artistului. Nenumăratele sale albume definesc o personalitate puternică, în care talentul și viziunea formează acele contururi care sunt de fapt drumuri spre perfecțiune. Acum existența fotografiei digitale îl eliberează pe artist de restricțiile privind developatul și fixarea imaginii de hârtia fotografică. rtistul propune în nenumăratele sale albume produse finite, fără a lăsa să apară și elemente de atelier, încercări de a încadra în diferite variante un subiect.
Acum este momentul să strângi și să selectezi câteva din miile de producții și să alcătuiești un album așa cum făceau marii fotografi pe vremuri. Să mergi la o editură și să publici acel album, revenind la forma clasică de prezentare a pozelor pe hârtie. Îmi amintesc cu mare plăcere de albumele dedicate acestei țări, unele cuprinzând imagini frumoase, spectaculoase și luminoase, iar altele incluzând ceea ce este mai trist, bătrân, crăpat, muncit, hărtănit și mai urât de pe aceste meleaguri. Pozele tale sunt altceva, fie în alb-negru, fie color, ceea ce va aduce ceva nou și mai ales viu din ceea ce tu ai surprins cu aparatele tale digitate.
Maestrul are nenumarate albume în mediul virtualAm ales de acolo dintr-un album cu 191 de poze unele pe care le consider ca au tot ce trebuie pentru a intra în componen?a unui album.
Poza nu numarul 70 din 191, arata un cap de barbat vazut din spate cu un par foarte lung și bogat cazând peste umeri pe spate.Artistul a facut o astfel de încadrare și a prins astfel lumina încât
este sugerata o aura, foarte fina, luminozitatea venind dintr-o parte. Proportiile si unghiul sunt foarte bune.
Poza 86 din 191 are la baza un joc de lumini cu rolul de a contura cea mai mare parte, lasând ca partea cea mai importanta a figurii sa ramâna în forma inițiala.
Poza 191 din 191 nu este de luat în considearție decât în masura în care se dorește includerea în album a prelucrarilorce amintesc de picturile naive din satele banațene, unde creatorii
populari mergeau la manifestari ale festivalului Cântarea României de dinainte de 1989.
Poza 1 din 191 are un element de balans definit prin elementele din fier forjat ale unui gard în care apar rotunjimi ce contrasteaza cu elementele colțuroase , severe care creioneaza chipul artistului.
Poza 2 din 191 vine cu o prelucrare pe alb-negru, cu nenumarate nuanțe de gri, în care artistul
dorește sa reechilibreze conținutul, concentrând o serie de elemente de decor mai ales în partea
stânga a portretului. Este deosebit de interesanta modalitatea prin care este obținita delimitarea
barbiei de restul corpului, dând senzația unei linii trase cu precizie.
Poza 6 din 191 vine cu un element de asimetrie a organizarii prin dispunerea unui profil în partea dreapta, în contrabalans cu o parte de decor monotona constituita din arbuști dispuși în planul
al doilea.
Poza 9 din 191 preponderenta cu nuanțe de negru și gri foarte închis este caracteristica unei stari de spirit ce corespunde încordarii artistului, chiar daca prin fumul din țigara este creata senzația de relaxare.
Poza 188 din 191 il prezinta pe artist cu o camera foto, neclaritatea fiind controlata, iar repartizarea luminii evidențiaza o serie de planuri cu reliefarea parții drepte ca element ce face diferența. trebuie
analizata privirea și interpretata exact așa cum trebuie mai ales ca petele de alb care alterneaza cu beumarinul și cu negrul dau valențe noi planurilor pe care el le definește.
Poza 15 din 191 îl arata pe artist tuns la zero, iar poziția mâinii vine sa evidențieze acceptarea noului context, ca premisa a evoluției viitoare. Este semnul clar al unei atitudini de contemplare care domina întregul context. Pentru o etapa din viața sa, noua forma de prezentare este exact ceea ce și-a dorit. Este acel pas în prezentul de zi cu zi, în care analiza și sintezasunt doua dominante specifice unei gândiri dinamice și complexe de artist.
Poza 19 din 191 ne duce în lumea portretelor de scriitori în care artiștii fotografi își propuneau sa evidențieze prin câteva tușe eaxct trasaturile esențiale ale respectivului, transformat de ei în personaj.
Prelucrarea acestei fotografii i-a prilejuit artistului sa scoata în evidența câteva elemente esentțiale,
de la poziția capului, la utilizarea unor ochelari mari și realizarea unei delimitari perfecte
a feței de restul. Fondul alb contrasteaza cu acele elemente care se constituie clar în definirea unui
om ferm, sensibil și mai ales contemplativ.
Poza 26 din 191 este de fapt o metafora extrem de sugestiva. Pe de o parte este ochiul artistului și pe de alta parte este ochiul aparatului de fotografiat. Fiecare are rolul sau. Consider extrem de important faptul ca artistul a știut sa dea simetrie albului de la ochiul drept cu acea construc?ie de lumina de la
aparatul de fotografiat, partea stânga jos.Trebuie analizata poziția mâinilor și a degetelor pentru
a arata dorința de a sugera echilibru și forța în același timp.Cele doua lumi se suprapun fara a fi complementare ceea ce da for?a acestui portret de atitudine.
Poza 28 din 191 amintește privirea lui Liviu Ciulei din filmul care i-a adus consacrarea. Artistul exploateaza cu maiestrie conturul genelor și profunzimea privirii are aplecare spre detalii semnificative, ceea ce face ca acest portret sa includa factorii de echilibru importanți pentru o compoziție definitorie. Acesta este un portret de atitudine, care izvoraște din calm dar și din framântari multiple.
Poza 30 din 191 preferam sa fie pe nuanțe de gri. Culorile acestea sunt o combina?ie pe care nu o
înțeleg. Deci nu am cum sa fac o analiza. Este o definire mai abstracta care trebuie sa fie explicata
și numai de la un anumit punct va veni și o interpretare adecvata. Sunt intuite unele aspecte și atitudini dar mai departe înca nu am cum sa merg în analiza.
Poza 192 din 192 așa cum este numărătoarea de azi 27 februarie 2016 îl prezintă pe maestrul în 2012 din profil, într-o atitudine total diferită de ceea ce știam, cu patru puncte distinse de schimbare de ritm prin distribuire a luminii. Este unul dintre portrete de mare expresivitate, iar încadrarea este în concordanță cu atitudinea sa meditativă. Lumina este speciala in cateva puncte are mare intensitate conturand fermitate si determinare.
Se vede că știi să utilizezi tehnica de ultimă oră, prelungind-o ca făcând parte din tine, așa cum degetele sunt ale tale, cum ochii sunt ai tăi, cum brațele îți aparțin. Tot așa și aparatul de fotografiat când este la tine în mâini, maestre, este parte din tine. Cu el ai capacitatea de a transmite privitorului ceea ce tu vezi. Este o senzație extraordinară că oferi șansa lumii de a vedea ceea ce tu vezi, ceea ce tu simți și mai ales ceea ce tu construiești în imagini, dintr-o lume aspră cu atâtea necunoscute.
La mulți ani maestre! Să trăiți și să realizați noi și noi albume, oferindu-ne părți ale viziunii tale despre lumea și viața zbuciumată în care trăim cu toții! Respect!(23 februarie 2016)
No comments:
Post a Comment