Monday, July 15, 2024

Teoria transferului de notorietate

Unii dintre noi cred că notorietatea se crează, iar alții dintre noi cred că notorietatea se obține exclusiv prin transfer, mai ales dacă respectivii sunt lipsiți de talent și de calități profesionale.
Acum câțiva ani, era un tip care avea plăcerea de a scrie scrisori către decanul facultății, către rectorul universității, către mionistrul de la educație și chiar și președintelui țării.
Cum există obligativitatea de a răspunde petițiilor, respectivul primea scrisori de la decan, de la rector, de la ministru, de la președinție, scrisori pe care le tipărea și de care se folosea ori de câte ori dorea să impresioneze pe cei ușor de impresionat, mai puțin pe mine, care știam destul de multe despre tehnicile de transfer de notrietate, căci respectivul se considera deosebit de important din moment ce îi răspunseseră la scrisori un decan, un rector, un mionistru, un consilier al președintelui statului.
Un alt mod de a obține transfer de notorietate este acela al fotografiilor. Cel ce dorește să facă transfer de la alții spre el, caută toate prilejurile cu putință de a face fotografii cu personalități de prim rang, mai ales de a crea senzația că frecventează cercurile în care personalitățile respective sunt la ele acasă. Dacă fotografiile sunt realizate în momente de lucru este un mod de a obține transfer de notorietate, iar dacă fotografiile vizează momente festive de divertisment, transferul de notorietate este de cu totul altă natură.
Acum în preajma alegerilor prezidențiale, transferul de notorietate devine un proces accelerat și prezenta lui Mirea GEOANĂ la nunta lui Ianis HAGI trebuie tratată ca transfer de notorietate de care prezidențiabilul Mircea GEOANĂ a beneficiat din plin. Și prezența în USA a lui Nicolae CIUCĂ atunci când a fost summitul NATO, i-a prilejuit acestuia un masiv transfer de notorietate, căci dând mâna și fotografiindu-se cu personalitățile politice participante la acest summit, transfer de notorietate s-a numit, deși mulți nu recunosc acest lucru.
Teoria transferului de notorietate are la bază identificarea de modalități concrete prin care mari colectivități sunt influențate spre a acționa într-o anumită direcție datorită faptului că o anumită persoană se definește exact în sensul dorit de colectivitate, doar prin faptul că are tangențe cu diferite personalități care sunt definite de membrerii colectivității în aceeași paradigmă. Transferul de notorietate este o formă de manipulare a maselor, dar nimeni nu recunoaște acest lucru, doar pentru faptul că manipularea este efectul, nu cauza, deși în practică notorietatea căpătată prin transfer, trebuie suplimentată de acțiuni care s-o transforme din ceva imaginar, în ceva concret, util și mai ales cuantificabil.


(15 iulie 2024)

No comments:

Post a Comment