Sunday, August 19, 2018

365 împotriva României: Oliviu GHERMAN fizicianul priceput la orice

Numele lui Oliviu GHERMAN apărea în interiorul cărților lui Richard P. FEYNMAN, Fizica modernă în trei volume, apărute în Editura Tehnică la începutul anilor '70.
El a devenit profesor universitar la Universitatea din Craiova și Revoluția din Decembrie 1989 l-a prins acolo. El și-a dorit să fie în primele rânduri. Și-a dorit să devină rector, dar strategia aleasă nu a fost cea mai nimerită și a pierdut alegerile, cotind urgent spre FSN, devenind chiar barosan în partidul care s-a format, FDSN și mai apoi în PDSR. A fost senator și ambasador al țării noastre la Paris.
Știu că prin 1995 i-am transmis prin cineva foarte apropiat lui, o invitație să vină la deschiderea Conferinței Internaționale de Informatică. A promis, dar nu a venit. În 1997 și-a adus aminte el și prin același domn a zis că dorește ca senatorul Ion ILIESCU să vină la deschidere. Prin domnul acela amabil, fără să mă consult cu șefii mei, i-am transmis că nu este de dorit o astfel de prezență.
Există oameni care sunt excelenți pe pozițiile pentru care au calificări. În cazul lui Oliviu GHERMAN, specializarea era fizica. L-am ascultat odată demult, când vorbea el despre sistemele electorale, dar nu am înțeles nimic, deși citind eu într-o carte, lucrurile mi s-au părut și simple și digerabile. Oamenii care au o specializare, n-ar trebui să o părăsească niciodată. Cel mult dinspre fizică se vine spre filosofie, undeva spe a face legătura dintre materialitate și divinitate într-o formă elevată, lipsită de însăilări generate din abordări incomplețe sau din improvizații. De la fizică la politică drumul este lung, sinuos și dezavantajos, mai ales din cauza unui management adecvat, lucru care îl vedem și în ziua de azi. Să nu uităm că tot ceea ce se întâmplă cu fizica la noi în pierderea poziției dominante de lângă matematică se datorează autodevorării ce se practică între fizicieni cu subiectele acelea de la admiteri de-a dreptul bizare, imposibile și zgrunțuroase.


(19 august 2018)

No comments:

Post a Comment