Wednesday, August 29, 2018

365 împotriva României: Ioan TOTU și aproape mai nimic

O doamnă profesoară de matematică de la o școală generală din Berb=ceni mi-a zis:
- Noi machedonii avem un proverb: dacă într-o oală de ciorbă pui o lingură de c-c-t, totul c-c-t se numește.
Avea dreptate acea doamnă profesoară și de fiecare dată când am evaluat ceva, am căutat să văd dacă în oala de ciorbă a fost vârâtă și limgura de c-c-t. Dacă da, indiferent de ingredientele puse în oală, consideram că nu are nicio valoare acel conținut. Tot așa, când analizez personalitatea lui Ioan TOTU, mă gândesc la ce și cum.
N-am știut de existența lui Ioan TOTU până când am cumpărat cele două volume ale cărții Tratat de economie contemporană, unde o cohortă de persoane de care aveam cunoștință, au scris capitole, care prefigurau o construcție unitară și care puneau în valoare cunoștințe moderne din domeniul economic. Faptul că Ioan TOTU pentru a realiza acel Tratat de economie contemporană apelase la profesori și cercetători renumiți prin rezultatele lor tehnice, evidențiază tentația sa de a obține un lucru de calitate. Am citi ceea ce mă interesa pe mine din volumele masive și cu coperți albe cartonate și am avut o impresie bună, căci mi-am dat seama că Ioan TOTU știa ce vrea și se înconjurase de tipi și de tipe de calitate. Chestia cu oala și cu lingura nu aici intervin, ci ăn 1992 când Ioan TOTU și-a încheiat socotelile, arătând că este un om slab care nu știe să-și asume nimic și se consideră un nedreptățit perpetuu.
Cine va sta să analizeze ceea ce a făcut el ca ministru de externe sau ca președinte la CSP va vedea că a dat dovadă de realism și mai ales de abordări moderne, greu de imaginat într-un regim totalitar, în care lupta pentru putere din interior este cu mult mai puternică decât realizarea idealurilor comuniste clamate de toți dei aflați pe baricade ca oameni politici, fără o meserie solidă în spate.


(29 august 2018)

No comments:

Post a Comment