Thursday, December 8, 2016

Validarea unei decizii

O decizie presupune o problemă, un obiectiv, ce presupune o soluție. A lua decizie înseamnă:
- a defini un obiectiv;
- a construi soluții;
- a defini variante de rezolvări;
- a evalua efecte probabile;
- a ierarhiza variantele;
- a hotărâ care va fi soluția implementată;
- a decide înseamnă exact a stabili.
După ce s-a stabilit care este doluția asupra căreia s-a luat decizia să fie implementată. Este important ca soluția să fie corect pregătită pentru a fi pusă în operă. O decizie este pusă în operă. O decizie este de succes dacă generează efectele pozitive reale, cel puțin la nivelul prognozat în momentul în care s-a făcut alegerea și la momentul în care s-a decis. Se va spune că decizia este validată dacă ceea ce s-a estimat coincide cu ceea ce s-a prognozat. Sunt situații în care o decizie duce la efecte contrare, adică una s-a estimat și cu totul altceva s-a obținut în realitate. S-a dorit creștere și s-a obținut descreștere, s-a dorit bine și s-a obținut rău. Validarea unei decizii este făcută pe concret. Se fac măsurători. Dacă se ia decizia de a se controla apa de la robinet, trebuie văzut ca dacă de la 20% îmbolnăviri digestive se ajunge la 5% îmbolnăviri ale aparatului digestiv, atunci decizia este considerată a fi validată, adică este bună. Statistic, orice decizie se validează prin indicatori simpli. Sunt maximum N persoane care arată numărul prognozat al celor care sunt beneficiare ale deciziei și K este numărul efectiv al persoanelor care beneficiază de efecte. Indicatorul I = K/N dacă este mai mare decît 0,78 atunci decizia este bună, altfel decizia luată este proastă, deci nu este validată.


(08 decembrie 2016)

No comments:

Post a Comment