Thursday, January 26, 2017

Momentul optim în politică

Managementul politic zice că:
- nimic nu este la întâmplare;
- totul se calculează;
- între cauză și efect există o formulă;
- înainte de orice trebuie stabilit momentul;
- optimul nu este întâmplător;
- mai presus de orice este eficiența;
- estimarea costurilor este fundamentală.
De aceea, am fost surprins de o serie de chestiuni, mai ales de momente și de ritmuri, care au arătat grave carențe de management politic, prin nesocotirea lucrurilor foarte simple, care sunt abc-ul acestei științe, mir de ce se miră peste ani că multe oale nemeritate li se sparg în cap. Sunt sigur că dacă cineva din echipele de lucru ale unor decidenți strategici ar fi avut cât de cât habar de relulile elementare ale managementului politic, rezultatele unor acțiuni ar fi fost cu totul altele, exprimate în indicatori de eficiență. Trebuie vorbit de anumite aspecte, dintre acre, în acest articol, mă voi referi la momentul optim de a face un anume ceva.
  • Ne amintim cu toții de filmulețul dat de Realitatea TV, mai precis de Răzvan IONESCU, filmulet în care era arătat un candidat cum îl plesnea peste față pe un puști la Ploiești. Nu se vedea prea bine gestul și s-a făcut tevatură, inclusiv un ministru, Daniel FUNERIU s-a lansat într-o complicată demonstrație cu viteze estimate și parcă a amintit de ghidușia cu pixelul albastru. Nici filmulețul și nici demonstrațiile care să-l sprijine pe autorul mișcării cu sau fără finalitate fac obiectul analizei, ci momentul în care filmulețul a fost prezentat. Evenimentul s-a produs undeva în  noiembrie 2004 și a fost scos pentru a fi difuzat undeva la începutul turului al doilea al campaniei electorale din 2009. Filmul a fost difuzat în jurul datei de 28 noiembrie 2009, iar candidatul la președinție a avut mari ezitări când a venit să justifice ce s-a întâmplat atunci. Nu acest aspect este important, ci momentul în care a fost difuzat fimul. Dacă filmul era difuzat în vinerea de dinaintea duminicii în care se produceau alegerile, efectul era cu totul altul. Din punct de vedere al managementului politic, este clar că momentul optim a fost ratat de cei care își doreau un anumit efect din difuzarea filmului. A fost prea devreme difuzat.
  • Acum, iată, serialul lui GHIȚĂ ar fi crezut lumea că produce efecte, exact așa cum fugarul GHIȚĂ și le dorește. Numai că managementul politic, pe care acest GHIȚĂ nu-l cunoaște zice cu totul altceva. Ceea ce este el și ceea ce face el, nu are nimic în comun cu serialul Tânăr și neliniștit, care a ajuns 10.376 de episoade ce se difuzează cu un ritm științific determinat. Fugarul GHIȚĂ ar fi trebuit să știe că are un volum V de informații. Are un timp T la dispoziție să facă filmulețe. GHIȚĂ trebuie să știe că nivelul de saturație se atinge după 5 minute mai ales când informația este densă. Tot el trebuia să-și dea seama că ritmul de difuzare trebuie să fie alert, că lumea se plictisește, mai ales dacă așteaptă sau este mințită că se difuzează ceva și nu se difuzează nimic. GHIȚĂ este un ratangiu de meserie, pentru că a ratat atât momentul optim, durata optimă, volumul optim de date, intervalul de producere cât și frecvența optimă de difuzare. Eu am pus sub semnul întrebării întreaga construcție și mai ales succesiunea de argumente ale lui de a se apăra în numele unui bine numai de el înțeles. Episoadele lui GHIȚĂ sunt niște fâsuri de pierdut vremea, pentru că au în ele banalități.
  • Un alt element cu mari chestiuni de necunoaștere a managementului politic a fost acela al alegerii momentului în care se vor produce alegerile parlamentare, moment pe care toată lumea îl estima pe la începutul lui noiembrie. Unii spuneau că a fost aleasă data de 11 decembrie că va ninge și țăranii, votanții PSD-ului nu vor ieși din casă și dreapta va ieși victorioasă. Calculul a fost eronat și managementul politic vorbește de uzura guvernului la putere, uzură care se accentuează dramatic în ultima perioadă din tot felul de motive, lentoarea fiind unul dintre ele. Nimeni nu prea mai are chef de muncă pe ultima sută de metri. Tot managementul politic zice că între două alegeri intervalul nu trebuie să fie foarte mare. Cele 30% procente din vară ale PNL într-un fel se conservau în noiembrie și cu totul altfel au arătat în decembrie. O poveste zice că un maratonist care avea un avans fantastic înaintea celui ce-l urma, a zis că vrea să se odihnească un ăpic. S-a oprit. A adormit și a pierdut cursa, el având un avans istoric. 
Cei ce nu iau în calcul regulile managementului politic, mai ales atunci când este vorba de a optimiza, evident sfârșesc prin a se găsi în situații dintre cele mai jenante. Sub ochii noștri se văd acțiuni ale unora care nu au nicio legătură cu managementul politic. Una dintre ele este vorba , tonul, repetarea cuvintelor și mai ales îmbrăcămintea. Pe o scară de la 1 la 10 am văzut un purtător de cuvânt care cu indulgență primește nota 3, cum tot atât de bine Nicușor DAN prin aparițiile publice, pe poziția de comunicator este de cel puțin 9, pentru că vorbește simplu, calm și direct.

Momentul optim în politică, fie care activitatea să aibă eficiență maximă dacă este bine ales, fie se diluează dacă este prea devreme, fie nu produce efecte dacă este prea târziu, ca în bancul spus de Mircea CRIȘAN la tv la o emisiune de Varietăți. Doi pescari pe malul râului. Unul prinde o faraoană. Se uită la ea. O aruncă la loc în apă. celălalt îl întreabă: de ce? Pescarul răspunde: cum? Sala nu a reacționat decât după minute bune. camerele de luat vederi redau cum arată tavanul sălii pentru a nu arăta penibilul sălii.


  (26 ianuarie 2017) 

No comments:

Post a Comment