Friday, January 27, 2017

Costul pentru un km cu mașina ta

Autoturismul personal este doar un instrument de a exersa o plăcere nevinovată, căci despre eficiență este foarte greu de presupus că aceasta mai și există. Pentru a demonstra acest lucru, trebuie construit un sistem de ipoteze pe care să-l considerăm acceptabil.
În ipoteza că am cumpărat un autoturism de 18.ooo de euro si îl folosim 10 ani, costul anual cu amortizarea va fi de AMR=1.8oo euro pe an.
În ipoteza că că avem un loc de parcare, acesta costă PAR=25 euro pe an.
În ipoteza că asigurarea CASCO este de CAS=400 euro.
În ipoteza că asigurarea RCA este RC=2oo euro.
În ipoteza că că impozitul anual este de IMP=50 euro.
În ipoteza că un salariu de șofer este 4 euro pe oră.
În ipoteza că se merge cu 80 km pe oră.
În ipoteza că cele 187,5 ore presupun 15 cazări cu 30 euro pe noapte CAZ=450 euro
În ipoteza că pe an parcurgem distanta DST=15.oookm.
În ipoteza că că la un litru de combustibil se plătește 1,2 euro.
În ipoteza că la 100km consumul este de 7litri.
În ipoteza că la service lăsăm SEV=25oeuro
Consumul de combustibil total CCT = (15.ooo/1oo)*7=1.050litri.
Prețul plătit pentru combustibil este PPC= 1.050 *1,2 =  1.260 euro.
Timpul cât se conduce TC=15.ooo/8o=187,5 ore.
Salariul pentru șofer SSF= 187,5 * 4 =750
Ceea ce plătim că avem mașină și o folosim în acele ipoteze este dat de relația:
COST=PPC+IMP+RC+CAS+PAR+AMR+SSF+CAZ+SEV
COST=4.95o euro
Costul unui kilometru va fi CKm=COST/DST, adică CKm= 0,34 euro/Km adică CKm=1,53lei, ceea ce înseamnă că față de 1,39 lei/km cât e taxiul în București sau 2,19 lei/km la Cluj sau Timișoara sau 1,79 la Constanța este eficient să folosești propriul autoturis, Lucrurile devin dramatice în condițiile în care ceea ce este dat în ipoteze sunt date pe alte nibeluri. dacă autoturismul are amortizare de 3.ooo euro pe an, dacă se merge în oraș și connsumul la 100km este de 15 litri, dacă RCA este cu mult mai mare și tot așa. Când omul își cumpără o mașină face astfel de calcule, căutând să nu aibă costul la un km mai mare decât pe taxi.
Modelul propus de mine folosește niveluri medii. Este posibilă construirea de modele cu mult mai complicate.


(27 ianuarie 2017)

No comments:

Post a Comment