Tablourile unor pictori în care cerul este cu pondere importantă dar şi fotografiile unor artiţti în care cerul ocupă un rol dominant, trebuie analizate cu alţi ocgi.
Am luat în analiză o serie de fotografii în care artistul fotograf a trecut la transformarea cerului în aşa fel încât acesta sa îl reprezinte şi să redea adevăratele sale trăiri.
În cazul de faţă fotografiile, aceste dreptunghiuri bine delimitate sunt precis împărţite în poligoane delimitate în mod natural de elemente de arhitectură. Artistul lucrează intens asupra unei singure porţiuni, acolo unde are posibilitatea să exprime sentimentele sale. Cerul învolburat, cerul cu nuanţe întunecate, cerul frământat, cerul cu nouri regrupaţi, crează un întreg din care răzbat tristetea, singurătatea şi dezamăgirea artistului. Nu trebuie decât o privire de ansamblu asupra tuturor imaginilor pentru a explora trecerile graduale de la o stare la alta dar şi suprapunerile unor stări, atunci când eliberarea nu are loc. Sensibilitatea îşi pune amprenta asupra tuturor imaginilor şi se vede clar că sufletul artistului este într-o continuă frământare, căutând ţărmul luminos, deşi el este îndepărtat.
Este o întreagă dantelărie cu luminpzităţi proieminente, care delimitează multe dintre elementele de bază ale trăirilor. Acele concentrări ale întunericului, rupte prin contururi pur geometrice dau verticalităţii o nouă încărcătură.
Și în cazul fotografiilor unde cerul este neprelucrat sunt urmărite astfel de forme încât privitorul citește și înțelege exact starea pe care artistul a dorit s-o exprime, ca fiind legată strict de dispoziția sa în raport cu marile probleme care îl frământă și a căror rezolvare dorește să o obțină din toate puterile sale. Lentila aparatului surprinde foarte exact acele stări și le amplifică uneori, căci luminozitățile și pozițiile camerei sunt în strânsă legătură cu gesturile mâinilor. Acestea sunt la rândul lor tot o oglindă a ființei sale.
Este ceva extraordinar pentru cel ce decodifică o realitate să vadă cum curg fluent trăiri în intensităţi din ce în ce mai puternice, pentru toate cele ce-l definesc pe artist, ca om, ca încărcătură de sentimente şi mai ales ca ochi prin care realitatea este transfigurată.
Am pană acum
(7 martie2016)
No comments:
Post a Comment