Mâine începe școala și ca în fiecare an de după 1989 ne-a prins nepregătiți pentru că sunt școli:
- cu closet în curte,
- în reparații,
- fără manuale,
- cu situație incertă.
Față de anii anteriori în care politicienii făceau turul școlilor pentru a spune minciunile de rigoare, anul acesta, în pandemie, chiar dacă este și campanie electorală, politicienii au pierdut prilejul de a face băi de mulțime printre copii și părinți.
Așa cum stă bine oricărui român, în a lăsa pe ultima clipă totul și cei din minister au procedat aidoma și au pus la dispoziție niște ghiduri stufoase, anoste, incoerente și păline de chestii de neînțeles, pentru profesori, părinți și elevi. S-a vorbit inițial de o declarație pe proprie răspundere pe care trebuiau s-o semneze părinții, declarație ce amintea de cele mai negre perioade ale istoriei de dinainte de război, în care se făcea diferența dintre unii și alții, cu drept de viață și de moarte, cu însemn distinct pe haină. Presiunea populară a impus scoaterea acesui act impus abuziv, care nici în stalinismul cel mai crunt când delațiunile duceau spre canal sau spre stuf, nu erau oficializate.
Este mâine ziua în care copiii încep școala fie prin a fi prezenți la clasă, fie prin a participa la cursuri online, fără ca profesorii care muncesc acum cu mult mai mult decât înainte să fi primit stimulente acre să-i încurajeze să progreseze și mai mult. Trebuie acceptat că școala în noile condiții nu va mai fi deloc cum a fost înainte și va trebui acceptată ideea că școala aceasta altfel trebuie să aibă:
- alte obiective,
- alte metode de evaluare,
- ată atitudine a profesorului,
- altă responsabilizare a elevului,
- altă implicare a părinților,
- alte rezultate.
Din anul acesta, școala devine nu acel loc unde elevul învață, tocește și reproduce mecanic ceea ce a tocit, ci este locul unde elevul se formează, exact după capacitatea lui de înțelegere a lucrurilor. Acum se va vedea cum manualele făcute cu picioarele cu noțiuni incluse fără discernământ se răzbună mai întâi pe profesorul care va avea dificultăți în a se face înțeles și mai apoi pe elev care oricum nu le pricepea, nu le aprofunda și nu le reținea în a-i folosi cândva.
Acum școala este altfel și restricțiile artificiale de a impune ca elevul să-și urmărească obligatoriu profesorul de la clasă, câcnd mediul online are cu totul alte posibilități și libertăți, vor duce în final la frustrări din partea elevilor care identifică dascăli de la care au ce învăța coomparativ cu proprii dascăli pe care-i califică drept mediocrii și care vor cere să migreze spre zone de performanță, pe care statul anchilozat li le va refuza, exact cum de zeci de ani nu se permite ținerea în paralel de cursuri identice în universități, iar studenții să aibă posibilitatea de a alege, iar profesorii nefrecventați să cam plece și să-și caute alte job-uri.
(13 septembrie 2020)
No comments:
Post a Comment