Scena politică de la noi este extrem de interesantă. Se discuta despre mutarea ambasadei țării noastre în Izrael de la Tel Aviv la Ierusalim, după modelul american. Liviu DRAGNEA a zis primul acest lucru, după ce a discutat cu premierul Benjamin NERANYAHU.
Joi seara, pe 19 aprilie 2018, același Liviu DRAGNRA vorbea de un memorandum aprobat de guvern și de marile avantaje pe care le oferă această mutare. Vineri pe 20 aprilie, de la Pitești, Viorica DĂNCILĂ spunea că a sunat-o prezidentul să discute. N-a spus exact despre ce s-a discutat. Dar se pare că tot despre memorandumul cu mutarea ambasadei.
Constituția României are câteva articole legate de atribuțiile prezidentului pe politica externă. Iată-le:
Constituția României are câteva articole legate de atribuțiile prezidentului pe politica externă. Iată-le:
ARTICOLUL 87
(1) Preşedintele României poate lua parte la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme de interes naţional privind politica externă, apărarea ţării, asigurarea ordinii publice şi, la cererea primului-ministru, în alte situaţii.
....
ARTICOLUL 91
(1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege.
(2) Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României.
Deja unii vorbesc că în Constituție nu se vorbește de mutarea unei ambasade, ci de înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice, subliniind că guvernul era îndreptățit să aprobe acel memorandum.
Lucrurile sunt cu mult mai complexe, iar abordarea arată necunoașterea managementului politic, ceea ce dă senzația unui joc fără o strategie bine definită cu piesele pe o tablă de șah. Îmi revin în memorie vremurile în care România era sub Nicolae CEAUȘESCU singura țară comunistă care avea relații diplomatice cu Izraelul și cu Egiptul, dar și cu R.D.G și R.F.G. Numele de Corneliu MĂNESCU și Ștefan ANDREI ar trebui să spună ceva pentru cei care se află acum în fața tablei de șah. Dacă prezidentul Klaus IOHANNIS avea guvernul său, cu siguranță un astfel de memorandum nu ar fi fost introdus în ședință spre aprobare, iar chestiunea mutării ambasadei rămânea exact în stadiul în care este la ceilalți parteneri din UE. Din moment ce guvernul nu este al său, acum este vorba de o problemă în care PSD a făcut o mutare pe tabla de șah și acum analiștii dar și decidenții așteaptă putarea prezidentului, mutare care nu este deloc ușoară în contextul complex în care problema a fost enunțată inițial. Liviu DRAGNEA cunoaște acest lucru foarte bine, deși nu intuiesc cât șah știe el să joace, fiind absolvent al Facultății de Transporturi de la IPB, în timp ce prezidentul este absolvent de Fizică la UBB, unde se face multă matematică.
În Cișmigiu se joacă mult șah și sunt nenumărați chibiți acolo. Sunt supermarket-uri unde sunt table de șah și piese mari din plastic pentru copiii care ar veni să se joace. Cred că politica dâmbovițeană seamănă mai mult a joc de ping pong provincial.
(21 aprilie 2018)
No comments:
Post a Comment